Сравнения и други животни

Неделя. Рожден ден на Мис-Усмихната-Културологична-Еколожна-Никоганестопка. Светлина. Балони. Бурканче с етикетче. Автобус.

Сега важното:

ПИСНА МИ ДА СИ ЗАДАВАМ ВЪПРОСА КАКВО РАЗЛИЧНО ЯДАТ МАТЕМАТИЦИТЕ И ХУМАНИТАРИСТИТЕ, ЧЕ ДА СЕ РАЗЛИЧАВАТ ЧАК ТОЛКОВА?!!

Ем, да – аз съм от малкото хора, които са били на национален кръг на олимпиада по философия и на такъв по математика. Има съществени разлики. Математиците се държат конкурентно, имат си нещо като локален патриотизъм – или се държат в групички по населени места или се отделят направо по училища и това е. Забавни хора са, ама приемат нещата навътре и вечерта преди състезанието или решават задачи или се събират на малки строго обособени групи. Докато философчетата от олимпиадата се скупчихме и се почна едно говоренееееее. Е, говорихме за всичко освен математика и философия – то не беше музика, литература, хайкута, есмантика, диалектика, мода, алкохол, пак музика… И в двата случая ми е интересно, но… Никога не разбрах кое е лошото в това да се запознаваш с други участници на състезанията по математика. Всички си знаеха имената, преподавателите, постиженията, но почти не ги видях да се смесват, да пийват заедно, да се смеят на гълъбите, да клюкарят тайничко за учителите си.

Ба. Вчера ми беше толкова хубаво, че почти мълчах. Рожден ден на Габи. На Светличе. На едно голямо малко момиче. Получи се така, че седях по средата на огромна маса – чуваха се вицове, разказваха се книги, идеологии, говореше се за кино, за шкембе чорба, за планината, за българскатака пунктуация (ако така може да се нарече интонацията при запетайката), летяха балони, брадати хора носеха блузки с еднорози, чуваха се думи като „Линукс“, „списание“, „фантастика“, „мавруд“ ;)

Мухаха – за пръв път бях на Витоша, за пръв път се возих в кабинков лифт, за пръв път видях София отгоре, за пръв път видях нетелевизионни герои, които се спират, за да погледат звездите, за пръв път видях хора, които превръщат разходката в интелектулно удовоствие (в смисъл на „група хора, които са обединени в това да си доставят удоволствие чрез главите“), за пръв път не исках да видя снимките, за пръв път не исках да се прибера пред компютъра, скайп и **** (по-скоро си мислех за евентуалната ни почивка на палатки през май).

Както казваше Злобара: „Да си напомня“: като се постопли още времето пак да се забутам из гората по тъмно и с хора, казващи дори и името си като приказка! Да си напомня – догодина Габи пак има рожден ден! Да си напомня – оня с дънковото яке, дето е от Варна, дето работи до бившия завод „намкойсисептември“, дето живее в Младост 3, дето не му знам името – същият, де – има пиене вкъщи и мисли скоро да го раздава!

Габче, благодаря за страхотния ден, за страхотната вечер и за страхотните спомени, които ми оставихте. Благодаря и че те познавам, но най-важното: благодаря за усмивките и палачинката!!! Обичам да светиш около мен :)

––––––––––––––––––––––––––-

Склонна съм да чупя коленни капачки на мераклиите да ми въртят номера (особено ако са асистентки по механика)!!!


11 коментара on “Сравнения и други животни”

  1. razmisli казва:

    Може би математиците се страхуват, че като се омесват ще си разкрият тайната на знанията и ще помогнат на конкуренцията ;)
    А каква беше темата на олимпиадата по философия? По същия начин ли се пише както пишеш в блога? ;) Или на един рожден ден?

  2. Svetlina казва:

    Е, аз съм била миналата година, вече съм студентка и не може, а темите са 3-4 и имаш право да си избереш една. Ето сайта й. Има темите, а и май публикуват първите работи. Даже има и теми от областните кръгове. А темите на един рожден ден – хе, те са повече от всичко – както бих казала аз: „по-много от цветовете в едно майско поле“…

  3. razmisli казва:

    Исках да кажа, че и без да пишеш изрично, че си екзотичен екземпляр математик+философ, това се разбира от блога ти ;) и в частност от начина, по който пишеш.

    Разглеждам сайта – ммм, много интересни теми! (Нещо не намирам постнати работи, но ще продължавам да ровя, защото съм любопитна дали са различни от моите изисквания към студентите…).

  4. Svetlina казва:

    Като изисквания разликите са много. Примерно аз бих изкарала много повече точки, ако ме оценяваха по критериите за международния кръг, а не за нашия. Ако се интересуваш, ще ти ги кажа.

  5. razmisli казва:

    Интересуват ме, разбира се!
    (И ако ти намери линка с готовите работи, пусни го… )

    Каква хубава идея би било философите-олимпиадци да си имат блогове.
    Също така, защо да няма олимпиади и за студенти?

  6. Svetlina казва:

    Ха, ето ти 2 блога: aeren.wordpress.com + starshine77.wordpress.com :)

    Критерии… ми примерно тук се иска правопис, иска се структурата да е като за философско есе, хубаво е да има цитати, да е минимум една ръкописна А4 страница, трябва да се покаже познание за епохата, съответния автор/философ/призведение. Ако темата е по цитат на Витгенщайн, печелиш адмирации за разказавнето на съответното произведение или ако пъхнеш още някой негов цитат, ако изброиш трудовете му или опишеш съответната школа, ако го сравниш с някого… Е, все пак, 20% си отиват за правописа…

    Извън България (майка на гении) се оценява предимно оригиналността на мисълта и дори е възможно да победи нещо, изцяло в схеми и картинки, важното е да не цитираш, да не крадеш идеи, да си нов дори като стил. Отделно, че там държат да е набрано на компютър, а темите са едни такива… ми да речем по-широки и по-социалнонасочени, за да може да се развихриш и да намериш красотата на философията в ежедневието и примерно в тухлите на съседския комин…

  7. Svetlina казва:

    А, може и да има олимпиади за студенти (през април има такава по физика, що да няма и по философия, просто не се дава гласност на тея работи)…

    А най, ама най-глупавото нещо е, че всички неща, написани за областните кръгове, се складират някъде в София и няма как да си видиш рецензията или да ти върнат творението, те просто са заровени в някакъв незнаен архив и това е. Загуба абсолютна.

  8. razmisli казва:

    Ужас!!!
    Светилна, аз ти казвам, че ти си за американски университет, а ти не вярваш.
    Е, разбира се талантливият навсякъде може да научи нещо и да се усъвършенства, но все пак… имай го предвид.

    (Разказване на произведение и правопис… Не се е променило нищо откак аз кандидатствах.)

  9. Svetlina казва:

    E, хубаво е да се знае, че запетайките не се пишат по средата на думите и че „Под игото“ не е стихотворение на Смирненски, но да… някои неща са излишни. Надали примерно някой олимпиадец от Япония ще вземе да пише латински изрази или нещо такова…
    А за американските университети отново казвам, че нямам нужните средства, но и че не желая да давам чак толкова много пари за този вид образование. В смисъл, че за мен лично (пък даже и да бях императрица на малка африканска държавица) това са хм… прекалено много пари за нещо, което може да струва и по-малко или да се получи по по-оптимален начин или пък да се изхарчат за нещо по-подходящо. Като да дам 5лв за луковици на лалета от магазина, вместо да ида на село и да си избера луковици от най-красивите сортове, ама да си изцапам ръцете и билетът пак да ми изелзе 5лв.
    Аз се обзалагам, че ако доусъвършенствам методите си на не-обърщане-на-внимание на колегите си, ще завърша моя университет с доста добри знания и диплома с истинско покритие.

    Знам ли – в крайна цел моята идея е да работя нещо вкъщи – примерно пред компютъра и да съм си господар на времето и ако може седмиците ми да се различават по нещо освен датата. Софтуерното инженерство ще свърши работа, само да остискам още няколко сесии да поизчистят колегите ми и да останем само забавни (в моя смисъл на думата) хора.

  10. razmisli казва:

    Но ако отидеш на село, за съшите пари, може да откриеш, че:
    лалетата там са по-красиви;
    да се влюбиш в лаледжията;
    да намериш лалета от рядък вид;
    да разбереш някой трик по поддържането им;
    лалета не е това, което търсиш…

    Американският университет може да ти излезе безплатен…
    Знаеш ли за този: jacobs-university.de

    Както казах, черният гологан не се губи и навсякъде пробива, и щом досега образователната система не ти е унищожила творчеството, значи няма да го унищожи и по-нататък. Успокоявам се с това.

  11. Мицева казва:

    задълбавате прекалено! :)


Твоят коментар

