Моля, внимавайте какво си слагате в устата!

Изплашена съм. Мой много близък човек е болен. И не е болен от нещо голямо и страшно, нападнало го изневиделица, а е болен от собствения си мързел и безотговорност. Също така и от незнание.

Ставам все по-изплашена. Колкото повече мисля, за толкова повече хора се сещам, които „живеят“ по този начин и са изложени на същия риск. Моля ви, много ви моля, обръщайте си внимание, глезете се, обичайте се. Не занемарявайте телата си – нищо хубаво няма да излезе.

И аз не знаех много неща преди тази вечер. И не да ви плаша, но излезе много лесно да се разболееш. Ето една кратка, но пълна информация за желязото, която се надявам да стресне сума ти народ и да удвои приходите и работното време на родните гастроентеролози:

Желязото е широко използвано в ортодоксалната медицина под формата на хранителни добавки. Недостигът на желязо в храната или в усвояването му води до анемия с резултат умора и задух.

(Iron is widely used in orthodox medicine in the form of dietary supplements. A deficiency of iron in the diet or in its absorption leads to anemia with resultant fatigue and breathlessness.)

Недостигът на желязо най-често не е само причинен от липсата му в храната. Главната причина обикновено се крие другаде.

Следните групи хора са застрашени от железен дефицит:

  • бременни жени
  • спортисти, подложени на големи физически натоварвания
  • хора, вземащи често аспирин
  • хора, които страдат от паразитни инфекции, хемороиди, язва, язвен колит, болестта на Крон, гастроинтестинален рак или други състояния, причиняващи загубата на кръв или малабсорбция
  • новородени, живеещи в условията на замърсен въздух в сърцето на големи градове.
Ако сте вегетарианци, един от основните аргументи, който ще чуете от защитниците на месоядството вероятно ще бъде свързан с недостига на желязо при вегетарианците. Няма спор, че желязото е минерал, от съществено значение защото е свързан с производството на кръвните клетки. Човешкото тяло има нужда от желязо, за да произвежда преносителите на кислород – хемоглобин и миоглобин. Но само, защото не ядете месо, не означава, че ще се разболеете от анемия.
Разбира се на анемията не трябва да се гледа като не безобидно състояние, въпреки че повечето хора правят точно това. Световната Здравна Организация отбелязва, че дефицитът на желязо в организма е номер едно сред липсата на хранителни вещества по-целия свят. Цели 80% от населението по света страда от дефицит на желязо, а при 30% се наблюдава изявена анемия. Симптомите на анемията включват липса на енергия, задъхване, главоболие, замайване, раздразнителност и загуба на тегло.
От колко желязо се нуждае тялото?

Бебета и малки деца (В кърмаческата и ранна детска възраст железният дефицит предизвиква нарушения в психомоторното и интелектуално развитие, а при бременни жени – повишава риска от аборт, преждевременно раждане,
раждане на дете с ниско тегло.)

кърмачета по 6 месеца – 0.27 мг на ден
– от 7 месеца до 1 година – 11 мг на ден
– 1 до 3 години – 7 мг на ден
– 4-8 години – 10 мг на ден

Мъже
– 9-13 години 8 мг на ден
– 14-18 години – 11 мг на ден
– Над 19 години – 8 мг на ден

Жени
– 9-13 години – 8 мг на ден
– 14-18 години – 15 мг на ден
– 19-50 г -18 мг на ден
– Над 50 години – 8 мг на ден

Ниската консумация на храни, източници на желязо е причина за развитие на железен дефицит. Желязото в храните се съдържа под две форми – хемово и нехемово. Хемовото е високо усвоимо и неговата резорбция в организма не се влияе от други фактори. То се съдържа в животинските тъкани и органи, които съдържат хемоглобин и миоглобин – месо, птици, риба. Нехемовото е слабо усвоимо и се съдържа в яйца, плодове и зеленчуци. Резорбцията на нехемовото желязо зависи от разтворимостта му в чревния тракт и от други фактори в храните, някои от които потискат, а други – стимулират резорбцията (всмукването) му. Витамин С, както и животинските храни – месо, риба, птици улесняват резорбцията на нехемовото желязо. Храни, които съдържат целулоза, танини, фосфати, полифеноли значително потискат желязната абсорбция (усвояване). Богати на вещества, потискащи усвояването на желязото са чаят, богатите на целулоза зърнени храни, соята, млякото.

В организма на животните и човека желязото постъпва чрез храната (най-богати на него са черният дроб, месото, яйцата, бобови култури, хлябът, грисът, цвеклото). Спанакът също съдържа желязо, но много по-малко от други зеленчуци като например лещата и зелето. В захарта, яйцата и рибата също има повече желязо от него. Спанакът съдържа обаче вещества, които пречат на пълноценното усвояване на желязото и затова е по-добре да бъде сервиран с месо или риба. Така олигоелементите (около 60 на брой в организма, между които желязо, мед, цинк, селен, никел и др.) ще бъдат правилно усвоени от организма.

Източници от неживотиниски произход:

– Сготвена соя – (1/2 чаша) – 4,4 мг.
Тиквени семки – ( 1 унция/ 28,3 грама) – 4,2 мг
– Киноа – (4 инции) – 4 мг
– Меласа- 1 с.л – 4 мг.
Спанак – (½ чаша) – 3,2 мг
– Сушени праскови – (6 половинки) – 3,1 мг
– Сок от сливи (8 унций) – 3 мг.

– Леща – (4 унции) – 3 мг.

Много храни напитки и медикаменти пречат на нашия организъм да  абсорбира желязото:

  • зелен чай
  • кафе
  • червено вино
  • растителни източници на фосфор
  • житните растения
  • калцият в храната и добавките
  • соевият протеин
  • яйцата

И отново:

Потребността на човек от желязо на 1 kg тегло е: деца — 0,6 mg, възрастни — 0,1 mg и бременни — 0,3 mg желязо на денонощие.

Внимание! Предозирането с желязо вреди на организма! Ето защо на здрави хора не се препоръчва употребяването на препарати, съдържащи желязо!

Внимание!!! Ако някой не желае да бъде линкван/цитиран, може да се обърне към мен в коментар и ще бъде премахнат от списъка с източниците. Аз не поемам отговорност за достоверността на изложените данни, защото не съм специалист, а просто човек, умеещ да ползва Гугъл.

Внимание!!! Разказите на домакинката на 20ти блок не са шега – наистина съществува студент, който е работил на 3 места, прекъснал е за една година и вече никога няма да бъде същият. Колкото и глупаво и ненужно (може и трудно) да ви се струва, пробвайте да се храните разнообразно и ако може… здравословно. Една приятелка с предстояща дърабъра-скопия и торба лекарства ми стига.

–––––––––––––––––-

За да помогна на търсачките да ме намират, ето няколко ключови думи:

диета, отслабване, вегетарианство, вегетарианец, вегетарианка, вегетарианче, захранване на бебе, диета, здраве, диета, отслабване, анемия, торба лекарства,  суровоядство, веганство, диета, отслабване, студент, дюнер, сандвич, супа от пакетче, сарми полуфабрикат, диета, дози, хранителни добавки, добавки, мързел, гастроентеролог, клизма, хоспитализация, диета, летален изход, абокат, сандвич, салам с лимонтузу

Advertisements

10 Коментари on “Моля, внимавайте какво си слагате в устата!”

  1. helen каза:

    Браво! Напиши сега за папиломата:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Human_papillomavirus

    Ох, ще трябва по-отговорно да се отнеса към обяда си днес..

  2. Lady Frost каза:

    Папиломата е в моята специалност! :)

  3. Ivet каза:

    Само да добавя, че неправилното хранене далеч не е единствената причина за анемия, така че при някой от горните симптоми за по-продължително време е най-добре човек да си види доктора. Също така в днешно време храната далеч не е това, което е била едно време, тоест много по-бедна е на витамини, минерали и т.н., така че добавките са задължителни, повечето мултивитамини на таблетки съдържат и желязо.

  4. Lady Frost каза:

    Това с задължителните добавки съм крайно несъгласна.

  5. Svetlina каза:

    Аз пия комбинация от калций, магнезий и цинк (веднъж годишно), когато оплескам хранителния режим и започнат да ми се чупят ноктите (повече не е хубаво) и рутаскорбин два пъти годишно, защото съм нежна и красива и са ми тънки кръвоносните съдове (и с това не бива да се прекалява).
    Обаче ако стигна до състояние да трябва редовно да приемам добавки а) много ще се намразя и б) ще се изнеса на село.
    Болничката ми изтърси, че просто ще започне да яде повече зелен чесън. Аз попитах къде го търси тоя чесън през декември и чух, че сега не било комунизъм и го имало целогодишно. Интересно ми е дали има разлика между декемврийския чесън и чесъна от градина и дали тя ще изяде чесъна, който й поднесох.
    Права е Ивет, че е сложно да се храниш здравословно в наши дни, но пък надали е супер трудно поне на разнообразие да го докарваш. Глупаво е да се разболееш от мързел.

  6. Lady Frost каза:

    Разнообразното хранене, в повечето случаи, ако не здравословно, то поне е достатъчно здравословно, за да не забатачиш здравето си.

    Аз да си доуточня по-горното мнение. Съгласна съм, че храната не е това, което е била едно време. Но не съм съгласна, че не може с нея да си доставиш нужните хранителни вещества, витамини и минерали. Хранене от типа чипс с кока-кола нон стоп не го коментирам въобще, това не е храна…

    Но безразборното приемане на хранителни добавки може да е дори по-опасно от неправилно хранене или приемането на неподходящи лекарства. Масово приеманите мултивитамини не са добро решение на въпроса. Ще обясня защо. Те съдържат така да се каже „всички“ необходими неща, но реално погледнато много от тях не са комбинирани правилно, пречат си едно на друго за усвояването, предозира се и т.н. Предполагам знаете, че единствено витамин Ц се изхвърля от организма, когато е в повече. А може би не знаете, че кофеина (под формата на кафе и други неща) действа диуритично, като със себе си повлича и витамините от група Б, които са от много голямо значение.

    Всеки човек има различни потребности и ако си мислят хората, че с поемането на една-две таблетки мултивитамини дневно си оправят работата жестоко се лъжат. Знам, не всеки е нужно да знае всичко за храненето, но поне може да се опита да се поинтересува. При това си има хора и за това – вика им се диетолози, тяхната работа не е само да казват на дебеланите като мен да слабеят. Тяхната работа е точно да открият правилния хранителен режим за всеки за да бъде той здрав и жизнен. Има и едно изследване при което може да се установи кои микроелементи и витамини са кът в организма. Не съм се интересувала подробно къде и как се прави, но съществуването му е факт. Има и още милион неща, които мога да кажа по темата, но не мисля, че точно тук е мястото и сега е времето за това. Темата е изключително обширна.

    Светлина, знам, че ти е гадно, на мен също, но не си го слагай толкова на сърце. Никого не можеш да спасиш от собствената му глупост, ако той сам не го пожелае!:) Но пък не пречи да даваме личен пример! :P

  7. helen каза:

    Аз пък ще кажа, че съм съгласна с Lady Frost :P.

    А също и със Светлина – грижете се за себе си, обръщайте си внимание, обичайте се. :)

    Аз всъщност така и започнах да готвя – за да почна да се храня малко по-разнообразно и здравословно.
    Но докато сме на темата, да споделя какво ме впечатли в един блог преди доста време: активия + кола = здравословен обяд. Толкова бях шокирана, че чак никакъв коментар на оставих :)

  8. Lady Frost каза:

    Ох, ако не беше толкова трагично сигурно щях да цвиля от смях! :)

    И ти така, Хелън! Много да се обичаш и да си обръщаш внимание! :)

  9. […] вече е писала за желязото и усвояването му. Аз само ще добавя, че най-добрия източник на желязо за […]

  10. Svetlina каза:

    Ужас! Историята се повтаря!
    Имала била гастрит. Щото бракът й скапал нервите. Ама сега е на диета, щото не й стигат двадесетината обожателя и не била достатъчно хубава за богатото гадже. И по цял ден паники защо не пише смс-и.
    И какво да правят нейните приятелки? Да гледат как се самоунищожава ли?


Твоят коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s