Киното на Клаудио

Не мога да пиша дълги обяснения защо ми е харесал даден филм. Просто не мога. Баща ми така ме е учил. Не се коментира по време на филма, а само след него, но така че да не развалиш удоволствието на тези, които още не са го  гледали.

Тъй че… гледай „Морето отвътре„. Не за да има с кого да го обсъждам, а просто защото е невероятен. Много истински. Убедена съм, че не всеки ще намери себе си в него, но че всеки ще намери момент, който да го просълзи. Да, да, знам. Само аз гледам филми с цел просълзяване.

И не ми спори, че съм го видяла истински, защото е по действителен случай. Това го разбрах после. Мар Адентро е поредният подарък от Клаудио. Той знае, че обожавам испанския език. Изобщо нищо не му разбирам, но звукът му ме запленява. Не песните, защото хубави песни има много, а говорът, начинът, по който някои думи се шепнат, начинът, по който всички думи се сливат в една, сякаш бързаш, сякаш цялото време на света няма да ти стигне  да дадеш живот на всички мисли и чувства, които си насъбрал в себе си, побърква ме. Клаудио също не ме разбира, но пък полага усилия да ме запознае с този език. По цяла нощ слушам как интонацията подскача, танцува в ритъма на вицове за крокодили, модерна история, бразилски поп групи. И разбира се, киното.

С трепет очаквам всеки филм, който той ми подбира. Не, не става за петък вечер, не можеш да го гледаш с приятели. Дори от леглото не можеш да го гледаш. Неговите филми те държат… не нащрек, като някой дрънчащ, бръмчащ, съскащ и пъшкащ екшън… държат те… здраво за ръцете. Не си себе си, отделят те, пренасят те, не те пускат да си отидеш, вземат част от теб, стават част от теб.

Ето примерно, The Secret In Their Eyes. Ужасно тежък филм. И нищо няма да разбереш от него, докато не стигнеш до края. И няма да можеш и да го разказваш. Книги се разказват, картини се описват, истории се повтарят. Филмите се гледат, музиката се слуша. Няма, не вярвам някой да може да разкаже него или пък „Морето отвътре“.

Особено аз, дето не харесвам морето. Страхът ми от вода, ненавистта ми към миризмата на прибоя, любовта ми към острите върхове на планините… всичко изчезва, докато гледаш Мар Адентро.

Следващите филми в списъка са:

  • 9 reinas
  • еl hijo de la novia
  • el metodo

Ще потърся преводач онлайн, ще потърся нещо с английски или български субтитри и ще се изненадвам. Ще седя на стола, ще се пуля в монитора и няма да си спомням, че утре съм на работа. Е, няма да е скоро. Не бързам. Искам докрай да се насладя на този. Да си го припомням, да търся някой кадър, де се опитам да цитирам някоя реплика. Искам да кажа и на Клаудио, че ми е харесал. Pero me despierto siempre y siempre quiero estar muerto para seguir con mi boca enredada en tus cabellos.

А ако откровено не разбираш за какво говоря, просто гледай този филм. Вероятно ще ти хареса.

2 коментара on “Киното на Клаудио”

  1. keklanka каза:

    Адашката, аз се опитах да гледам онзи филм за тайната на очите й, но честно казано заспах на него :) Не защото филмът не струва според мен, но напоследък все ми се спи и все не заспивам, и де да знам. Въпреки това не обичам да заспивам на филми,та или филмът не ми е бил интересен нещо, или аз съм била прекалено изморена за него. Но не си падам по филми, коите ме карат да се напрягам да вникна в тях докато ги гледам. Филмът беше изтрит и недоизгледан, въпреки многото похвали, които изчетох, ако не се лъжа е взел и Оскар. Това е като с някои книги, които просто не си узрял, за да ги прочетеш :) Аз не знам как зрея, но не зрея плавно и равномерно, та за този филм просто трябва да бъда в едно специално състояние, което не ми е такова в момента.

  2. Svetlina каза:

    Тая работа ми е напълно ясна. Навремето много харесах „Степният вълк“ на Хесе, ако взема да го препрочета, най-вероятно ще се зачудя какво толкова пък съм му харесала.
    За всички неща си има точно място и време.
    Ти сега си имаш друг момент, изживявай си го :)


Твоят коментар

