За книгите и вярата

Днес бях обвнинена в повърхностност и лековатост. Също така в наивизъм и слепота. Хубаво, не от един и същи човек, което никак не ги оневинява. Доводите са, че според мен светът е хубав през повечето време и че тази нощ ще чета фентъзи във влака.

„Дебела антология на адски смешното фентъзи“ има честта да бъде едновременно осмивана от тези, които не харесват фентъзито и тези, които не харесват хумористични произведения. Към тези групи добавяме хората, които не разбират сатира и ирония, хоарта, които не четат нови книги, хората, които четат само български книги и Калоян, който чете само книги с картинки. После хората, които изобщо не четат. Техен си избор.

Не мога да кажа, че от това губят, защото какво ще спечелиш, ако прочетеш нещо, което не разбираш? Мога да кажа обаче, че е много, много, много не-хитро да съдиш за хората по книгите, които четат. Или по книгата, която четат в момента. Или по книгата, която четат в нощния влак.

Аз знам човек, който изчете Кафка, за да се занимава с умни момичета. Това прави ли го умен? Доближава ли го до Кафка? Не, но пък и умните момичета не съдят за мъжете по книгите, които четат. Последните 100 книги, които баща ми е изчел, са приказки. Майка ми – любовни романи. Това значи ли, че баща ми е вятърничав, а майка ми – романтична? Или, че навремето не са чели „сериозни“ книги? Или че сега са оглупели, са се вдетинили, са деградирали? Разбира се, че не.

Или поне аз така го разбирам. Какво от това, че намирам нещо смислено или пък просто приятно в книга, която не е енциклопедия? Трябва ли да ме категоризират спрямо кингата, която държа в момента? Изобщо трябва ли да ме категоризират?

Със сигурност не може, значи няма как да трябва. Щото освен фентъзи, в моята глава има Спиноза, има „Малки жени“, има „Без дом“ (все още най-хубавата книга, която съм чела), има вестник „Трета възраст“, както и един-два учебника по програмиране. Не се шегувам. Не можеш да ме навреш в категория.

Следващото твърдение на същия човек съвсем ме ошашка. Не знам в коя книга за самопомощ или безплатна брошура го е прочел (ирония, четецо!), но според него човек е това, в което вярва. Ако вярвам в богове, богиня ли съм? Ако вярвам във феи, фея ли съм? Ако вярвам в любовта, обичат ли ме? Ще ми се. А ако вярвам в тролове и гноми, трол ли съм или гном?

Това, в което вярваш, може да те определи. В смисъла на… да дефинира отношението ти към света и да очертае кръгозора ти. Щото е ясно, че не можеш да видиш нещо, в което не вярваш. Обаче определено не е теб самият. Може би е това, което се стремиш да бъдеш или пък това, което искаш да бъдеш, но в никакъв случай не е нещото, което всички вярващи, са.

Аз и сестра ми еднакви ли сме? А като сме различни, как така вярваме в едно и също? Да не споменавам пък колко е грешно християнин да си мисли, че е Бог.

Както и да е. Исках да кажа, че не си това, в което вярваш. И че не можеш да разделяш хората според това, в което вярват. И че изобщо не бива да ти е работа да разделяш хората или пък да си предубеден. От друга страна вероятно светът изглежда по-малко страшен, когато е по-малък и много хора биха намерили утеха, изрязвайки от него онези големи и неразбираеми части, с които не искат да си имат работа.

Точно както гениите от ГДБОП нищичко не разбират от библиотеки, но си позволиха да почупят сървъра на читанка.инфо.  Хубавото е, че някои хора вярват в правото на книгите да бъдат четени и са готови на всичко, за да го защитят. Да ги защитят.

Моят малък начин да кажа, че грешат, е да се подпиша в петиция. Списъкът на хората, които смятат че книгите са за четене, а не за продаване, расте с по 100 българина на час.

Сега видяхте ли, че светът е хубав през повечето време?

3 коментара on “За книгите и вярата”

  1. вили каза:

    Вярно е! Светът е хубав и винаги ще има хора, които четат и такива, които никога не са прочели и една книга!
    Подписах се и аз!

  2. astilar каза:

    За антологията :) – едно от четивата, които държа да запазя в библиотеката си, за да предам на наследницата ми. Не е „върхът на сладоледа“, но има интересни попадения.

    Отдавна не съм се разхождала из блоговете и попадайки тук днес съм приятно изненадана. :)

    Читанката вече е на нов сървър – Не се гаси туй що не гасне. :)

    Лек път!

  3. Svetlina каза:

    И светът и антологията са хубави. Още не съм я дочела, но дори и следващите страници да са бели, пак ще е хубава.
    И се завърнах. Някак :)


Твоят коментар

