Момичета, трябва да сме модерни

Какво са рекламите? Платени примери. Примери избрани от някого, предназначени да повлияят на определена публика. Какво би било, ако живеехме в свят без реклами? Как би се получил този свят, би ли бил стабилен, хората биха ли били щастливи, доволни? Биха ли търсили промяна?

Аз знам! Не е възможно цивилизацията никога да не достигне идеята за рекламата, за гласното предлагане. В момента, в който търговец окачи табелка с работното си време, изписана с  красив почерк, рекламата започва своя живот. Следващият предприемач ще избере по-ярки бои, по-голяма табела, ще я сложи по средата на улицата, ще облече деца като танцуващи сиренца и ще им плаща, за да раздават картички. Конкуренцията, рекламата, желанието да се харесаш са заложени не само в човека, ами и във всеки животински вид. Да построиш най-хубавото гнездо, да разпериш лъскавата си перушина и да изчуруликаш най-силната песен – така върви светът. Макар и неосъзнато постоянно предлагаме нещо, постоянно търсим нещо. Светът без реклами трябва не да бъде еволюционно достигнат, а съзнателно избран. И той няма да е свят без конкуренция, а просто свят без реклами на продукти, свят без афиширане на материални стоки.

Такъв свят е възможен, начините за организацията му са два. Забраната за реклами може да идва отвън – от властимащите, могат да се създадат органи за регулация, правила за съблюдаване. Такъв един свят би бил много лесен за управление, икономиката би била стабилна, промишлеността би била развита във всички райони, а не само в тези от градски тип (и то само в броени държави). Ако страна А произвежда 7-ядрени компютърни процесори, а страна Б – 3-ядрени, жителите на страна Б биха си купували триядрени, с изключение на тези, които се нуждаят от 7-ядрени и биха потърсили такива. Да, в свят без реклами потреблението ще се определя от нуждите, от търсенето, а не от предлагането.

Качеството освен външно, ще се регулира и по вътрешни механизми. Консуматорите ще съдят за стоките по отзивите на хора, на които се доверяват. Маратонките, носени от Майкъл Джордан, ще бъдат по-известни като маратонките, които дори съседското дете не успя да скъса за 2 лета. Премахването на рекламите съвсем естествено ще отсее нискокачествените марки, като в същото време в системата ще се освободят и много финанси, които досега са били отделяни за маркетингови стратегии. Те биха могли да се ползват за разработката на нови продукти, за увеличаване качеството или количеството на продукцията (което ще бъде особено осезаемо в по-скъпите производства, например парфюмерията) или просто за вложения в други отрасли. Доскорошният дребен производител на малини ще може да си купи нов автомобил, децата му ще могат да идат в добър университет, жена му ще може да си купи онези така желани обеци.

Денят, в който местните производители започнат да предлагат достатъчно количество качествени продукти (на много по-достъпна цена), ще е последният ден на трансконинетналните корпорации, превозващи стоки на големи разстояния и за високи цени. Купувачът ще има доверие на своя производител – той наистина ще бъде негов производител, връзката между тях ще бъде директна, а пък и чисто геополитически ще си бъдат близки. Тази ситуация ще стабилизира икономиката и на едно по-глобално ниво. Ураган в Индонезия, земетресение в Китай, суша в Австралия ще имат силен местен ефект и минимален глобален. Децентрализацията на промишленостите и тяхното равномерно разпределение по света ще гарантират, че по всяко време светът (светът без реклами) ще има възможност да посрещне нуждите на потребителите.

Друг вариант за устройство на света без реклами са малките общества, в които вътрешно е унищожена или минимизирана нуждата от реклами. Историята е виждала много такива примери – индианците в Северна Америка, масаите, аборигените, монашеските ордени. В наши дни пък съществуват кибуците от Израел. Общество, което произвежда колкото и каквото му е необходимо, общество, в което няма излишък на лекари, автомонтьори или производители на хладилници. Звучи прекалено хубаво, но е лесно постижимо. Единственото, което е нужно, е да се освободим от желанието за притежание, от страха от загуба. Стремежът, конкуренцията няма как да се унищожат, но не е и нужно, те може да се канализират в стремеж за професионално развитие, в търсене на научни постижения, в опити за самоусъвършенстване. Необходимото и достатъчно условие за съществуването на този свят е липсата на враждебност, т. е. мирът. Колкото и банално да звучи, в условията на световен мир хората сами ще пожелаят да се отворят, да посрещнат не само своите нужди, но и нуждите на обществото си. Едни ще готвят, други ще боядисват оградите, трети ще пишат игри за Playstation. Всички ще вземат участие в произвеждането на продукти и услуги за комуната и докато всички получават по равно, ще има мир. И свят без реклами.

На теория идеята за качествена регулация на производството и за липса на реклами е осъществима както през капитализма, така и през комунизма. Резултатите ще бъдат едвакви – хората ще живеят спокойно, нуждите им ще бъдат задоволени, техническият и научният прогрес няма да заглъхнат. На практика, обаче, ще трябва доста вода да изтече преди да заменим конкуренцията, надлъгването, надвикването и красивите манекенки, перящи със скъп прах за пране, със спокойния свят на качествения подбор и отсъствието на излишъци.

Такава промяна не може да се въведе в една страна. Държава без реклами – не, свят без реклами – да! Ще минат още няколко хилядолетия преди всички жители на сегашния ни свят да изравнят нивото си на развитие и осъзнаят прекрасността на живота без реклами. Ако изобщо някога изравним нивото си на развитие.

Advertisements

5 коментара on “Момичета, трябва да сме модерни”

  1. Yana каза:

    Мисля, че си си сбъркала професионалната ориентация.
    Трябва да станеш маркетингов стратег. :) Много пари ще изкараш. Може ли да те наема? :)

  2. Svetlina каза:

    Абе… аз професионална ориентация си нямам, тъй че ако даваш достатъчно мушмули и чай с ром… :)

  3. Yana каза:

    ти пък си много еФтина… Deal!

  4. power balance каза:

    Яна е права. Маркетингов стратег ще излезе много добър кадър от теб :)

  5. Svetlina каза:

    :-)))))
    Мдобрем :) Ще се пазаря за още повече мушмули тогава :)


Твоят коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s