Пак за храната

Гледах много шокиращо+интересно+възмущаващо видео. Показват на дечица как точно се правят разните хапки и бързи закуски, те се отвращават от съставките и процеса, но накрая ИСКАТ да консумират резултата. Аз имам само едно обяснение и то е едно мъгляво такова :) Навремето братовчедка ми искаше да става ветеринар, защото много обичала животните, толкова много, че ядеше само пилешко и луканка. Другата пък опита картофени кюфтета и реши, че са от пиле. Общото между двете е, че по някое време са мислели, че пилешкото не се прави от пилета, а във фабрики. Съответно за тях е напълно нормално две канчета подправки/овкусители/заместители/оцветители да превърнат гадната храна във вкусна/нормална. Отначало звучи странно, още повече, че тия работи са ги учили в Ангиля, а на английски пиле и пилешко е една и съща дума, но това е. Да, отраснеш ли с идеята, че храната идва от пакетчета и че е нормално/правилно да готвиш с прахчета, кубчета и гранулки… край. После каквото и доказателство да видиш, колкото и приятели да имаш с наднормено тегло, язви, колити, анемии, алергии… нищо не може да убие НАВИКА да приемаш тези „храни“ за нормални. Не знам еволюцията какви планове има за нас, но дано по-бързо да измисли начин да живеем само на пържено-панирани заместители. Иначе… Wall-e ще завари не хора на колички, а Джаба :)

Точно днес по МНИ учихме за това, че не стоим върху факти или документи, а че висим на философските си възгледи и тези на предците си. С други думи… ако не променим себе си и навика ни да сме безотговорни към себе си (и в частност храната си)… прецакани сме. Ще ни се затрие семето, като стай, та гледай. Айде, не през 2012, но до две поколения… а аз мисля да съм жива след две поколения. Мдам, моите набори ще имат честта да наблюдават края на хората. И да са отчасти виновни за него, ама то… не всеки има органите за усещане на вина.

Храненето не е игра.  Не е и обикновен процес, това си е ритуал. Заема такава голяма част от времето ни, че би било глупаво да не влагаме (с)мисъл в него. Някои хора може и да слагат гъби и сирене в мусаката, други считаме за важни други работи. Семейна трапеза. Вечеря за двама. Закуска в леглото. Празничен обяд. Храната дава, свързва, радва. А в това си има традиции.

Може и да са ми вкусни спагетите, но най ми е хубаво, когато имам гости и им приготвя традиционна вечеря. Не знам до колко са български ястията, но този вид вечеря е типичен за моите хора, за моите философски възгледи, ако трябва да се правя на интелектуалец. Считам таратора и картофените кюфтета за един много правилен избор за вечеря с приятелка. Ако си поканиш подходящите хора, те пък няма да се колебаят и ще донесат вино и десерт.

Как да го кажа иначе… за всяка жаба си има гьол. И е ужасно трудно, да не кажа невъзможно, жабчето да си смени цвета и да трябва да се намества в друг гьол. А е и грешно.

Нищо не налагаше да се учим да ядем забавни храни, полуфабрикати или чуждестранни храни. Изменихме на себе си, насадихме на следващите фалшиви философски възгледи (и любов към чипс със сметана и копър) и така. Сега ще си патят. Нашето е каквото сме си избрали в границите на това, което предишните са ни дали шанс да си представим. Следващите… няма да знаят за кой край се хваща тиганът :)

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

В ХТИ май не ме впечатляваха толкова лекциите.

14 коментара on “Пак за храната”

  1. Alia каза:

    Струва ми се, че тук-таме бъркаш вкус с традиция и устои. А и какво общо имат спагетите с чипса? Не одобрявам полуфабрикатите и се страя да ги консумирам минимално, но честно казано пред мусака с многооо запържена кайма, от която ще ме боли стомах цяла нощ, предпочитам спагети с малко зехтин и пармезан. Да, това не е традиционно българско ядене, но нито мусаката, нито картофените кюфтета са. Или пък мекиците.

    Фактът, че като малка съм била ужасно злояда и съм ядяла само сандвичи с кашкавал, превръща тази закуска/обяд/вечеря + чаша какао в символ на перфектните ми взаимоотношения с хората, с ритуала на похапването в леглото и на споделената филийка. При теб сандвичите са заменени с нещо друго, защото имаш изградени различни навици, но в същината си нещата са еднакви.

    Т.е, съгласна съм с първата част на разсъжденията ти, но не и с вторите – личният вкус няма нищо общо с разнообразието и човек, стига да има силите и възможностите, би трябвало да опитва различни неща, за да разширява мирогледа и вкусовете си, защото познанието не вингаи носи само печал ;) .

  2. Svetlina каза:

    Не бъркам :) Но може под влиянието на бялото вино да не съм се изразила добре. Моята традиция е спаегтите да са закуска, затова е алогично да я окастрям и децата ми да я нямат. Едно е да заместваш, друго е да добавяш. Говорим си за мирогледи тук, не само за суха паста Балкан.
    С теб казваме едно и също, просто не си изпила достатъчно вино и не си изяла достатъчно таратор :) В храненето трябва да се влага мисъл, а не да се търси леснота, модерност или забавност. И това, което градим като навици (мироглед) на децата си, трябва да е повече от това, което ние сме заварили. Защото в момента много грозно стесняваме.
    Нещо, което е било необходимост и с усилията на много поколения е превърнато в удоволствие, сега деградира до… пакетче :)
    Между другото мусаката може да е с кайма и без тя да е запържена. Или може да е с грах.

  3. helen каза:

    туко-що установих, че и тук не съм успяла да оставя коментар сутринта…
    ама какво става?
    много ми беше хубав коментарът, ама вече е късно за него :)

  4. Svetlina каза:

    Проверено, не си в спама. Явно ти е лош ден.

  5. Alia каза:

    Хаха, може и липсата на вино да причина да не те разбера :) А иначе винаги е било така и ще бъде, според мен щом все още има хора, които четат книги, въпреки че има телевизия и такива, които ходят на театър, независимо от киното и за финал интернетът не е затрил всички други желания… Значи ще останат винаги и хора, които уважават храната и нейното приготвяне и предпочитат сами да си направят бульона, вместо да сложат кубче.

    Едно време, когато кандидатсвах журналистика, беше много актуална темата „ще изядат ли мишките книжките?“ и често се падаше на изпити. Е, времето показа, че не – даже четящите хора се увеличават, както и по мое мнение и готвещите, и отглеждащите сами част от прехраната си, най-вече защото в момента всичко „еко“ и ръчно правено е изключително модно.

    А за мусаката знам, че има такава без запържване, разбира се, просто аз не обичам да ям месо и затова избягвам, освен в случаите, в които ми се налага ;) .

  6. Svetlina каза:

    Екото е модерно, но си има собствена публика. И това определено не е средният или бедният човек. Понеже съм леко побъркана на тема подправки, да си кажа, че любимият ми сайт за подправки го е закъсал дотолкова, че собственикът сам разнася поръчките, които вече включват и обеци, сувенири и каквито боклуци се сетиш, а трите най… изобилни магазини за подправки в момента са сведени до две килерчета и една маса. Ако искаш сомак, казваш на продавачката, на нея й грейват очите, разказва ти как преди са имали голям магазин, но хората вече не търсели подправки и ти обещава, че на едикояси дата ще ти донесе. Че и ти дава някое месалче ей така, щото ти се радва. За сравнение в СБА, където има само 3 вида пастет, има два рафта с разни тайни, прахчета, кубчета… Не е защото никой не ги търси и никой не може да си ги позволи.
    Да, можеш да си гледаш вкъщи, ама саксията мента е 5лв. Аз така си гледам коприва в предполагаемата саксия кориандър :) Много хора с блогове твърдят, че си гледат подправките по тераси, прозорци и градинки. А още по-много хора нямат място/време/желание да редят сандъчета и да поливат. Да не говорим, че био/еко/зелената мода е просто мода, а съдбата на модите е да отшумяват.

  7. Alia каза:

    Аз, когато си сея подправки, не си купувам готова саксия, а семена. Подозирам, че и повечето хора, дето се занимават сериозно с това правят същото :) .

    А за модното, ето че пак си пристрастна, понеже съм останала с впечатлението, че „ръчно правените неща“ ти харесват, не наричаш това мода, която ще отшуми, а само екото. Еко и зелено е много хубаво явление в нашия консуматорски живот и може би най-доброто, което може да му се случи е, че се е превърнало в мода, защото така повече хора ще му обърнат внимание. Иначе няма да има резултат. Уточнявам, че не се увличам по никое от тези неща кой знае колко, въпреки че тук в Германия съм задължена да си разделям боклука на всевъзможни принципи, които докарват главоболие и си връщам пластмасовите и стъклените бутилки на определените за целта места.

    Подправките винаги са били скъпи, само дето едно време не е имало алтернативи като кубчета и прахчета. Но наистина, толкова много хора ли познаваш, които използват само фиксове и миксове, вместо сами да си сгъстят супата или да си забъркат кюфтетата? Ако говорим за кюфтета, фиксът на Маги, който ненавиждам точно за тях, е ужасен и по-скъп, отколкото от малко черен пипер и кимион, каквото е нужно, ако си ги направиш обикновено. Така че не само цената е определяща.

    Бедните хора не си купуват нито сумак, нито фикс за огретен, защото и за двете нямат пари.

  8. Svetlina каза:

    Аз ако не бях пристрастна, щях ли да пиша блог :)

  9. Svetlina каза:

    Оф, много бързо натиснах ентър :)
    Да, познавам само двама души, които не ползват фиксове и бульон на прах. Аз самата ползвам пък доматена крем супа от пакетче, за да си сгъстявам манджите зиме. Една приятелка прави купони, на които кани хора да ядат от кюфтетата на майка й – с фикса на Маги. БИят се за тия кюфтета, точно като на видеото по-горе.

  10. Alia каза:

    Ако броиш и мен, значи познаваш трима :D Най-малкото множеството ми алергии ме спират да ползвам каквито и да било подобни добавки, да не говорим, че последния път, след като опитах кюфтета с фикс, повръщах цяла нощ. Вкусът на всякакви подобни гадости ми е ужасен…

    Всъщност е трябвало да използвам вместо пристрастна едностранна, ама пак няма да изяснява какво точно съм искала да кажа.

    Много рядко коментирам из блоговете на хората, но понеже теб те харесвам много, понякога ти се ядосвам на едностранчивостта и категоричността, та затова, надявам се не си мислиш, че се заяждам в случая :) .

  11. Svetlina каза:

    Това си е моето мнение (и пристрастно, и едностранно), иначе толерантност у мен, колкото искаш :) Ако това не беше дневникът ми, щях да пиша без правописни грешки и без да съм лоша :)

  12. Alia каза:

    Ясно, тогава изобщо няма смисъл да коментирам или дискутираме :) .

  13. Svetlina каза:

    Не така, де :) Какви сме жени, ако не си приказваме :)

  14. […] Гледах много шокиращо+интересно+възмущаващо видео. Показват на дечица как точно се правят разните хапки и бързи закуски, те се […] Прочетете повече -> WordPress.com Top Posts […]


Твоят коментар

