Изпит

Някъде из рийдъра четох за хора, които са гледали пиеса за това как не познаваме родителите си като личности. Аз за всички родители нямам много за казване, обаче си имам двама свои. От една страна баща си, който вярвам, че познавам добре, и от друга – една майка, която напоследък откривам, че не познавам. Дали тя е решила, че майките трябва да се държат така и така, да казват това и това, да носят това и това… и така е скрила себе си от нас, дали ролите, преструванията и нагажданията са започнали преди да стане майка… ясно е, че не я познаваме истински.

Обаче ето, дойде моментът, когато тя реши, че може да спре да прави каквото се очаква от нея и да започне да прави… други неща. Не  съм сигурна дали те са наистина това, което тя иска, но определено се разминават с нашите очаквания. Ако моята грижовна, леко параноична, доста наивна и вечно недоволна майка е измислица, някакво изкуствено същество, което истинската ми майка е счела за нужно да ми осигури… ами, не ми е добре. Не съм щастлива да открия, че някой е поставил живота си в зависимост от моя и то без да ме пита, не съм. И съм още по-нещастлива да видя как този някой сега прави всички неща, които не харесвам.

Да изоставиш семейството си, да изоставиш страната си (на мен изразът не ми звучи смешно!), да избереш парите пред камината в хола… доскоро бих казала, че мен не са ме учили на това. Явно сега е по-правилно да кажа, че аз не смятам тези неща за редни. Доста е… объркващо да се чудиш дали майка ти е тотално откачила и дали не се нуждае от медицинска помощ/намеса или пък си израснал сред серия лъжи и под опеката на човек, който не се харесва и който не иска да го познаваш.

Сигурна съм, че много родители не играят роли. В тоя смисъл злата ми леля ще излезе по-истински родител. Когато тя се напие и кара дъщеря си да й сменя пепелника в  два през нощта, тя е истинска. Когато плаща на хората, за да й бъдат приятели, тя не го прави под масата. И определено не крие от другите, че за нея няма нищо по-важно от нея самата.

И, да, ясно ми е, че утре половината рода ще е прочела публикацията. Ще са възмутени не от мнението ми, а от това, че го казвам на глас. Освен майка ми, която нямам идея как ще реагира. Този чужд човек, бягащ от образа на майката, която познавам, от образа, който обичам. Вероятно не е много правилно да обсъждам семейните отношения с непознати, обаче предвид колко много приятели ми останаха и предвид колко често намираме време да си говорим за сериозни неща… ами, нямам особен избор.

Между другото, този път не настоявам да прочета коментари. Поне  не такива, които ще ми казват, че греша да се тревожа, че светът ми се разпада или пък че майка ми не е нито болна, нито фалшива.

Утре имам изпит за сертификат. Обикновено майка ми щеше да  се обади да пита дали съм учила, да заръча да си легна навреме, на сутринта щеше пак да ми звънне, да ми пожелае успех и да ми заръча първо на нея да съобщя резултата.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Как подреждаш сто неща, кило картофи, хляб, целувки и яйца в една торбичка?

13 Коментари on “Изпит”

  1. astilar каза:

    Щом не държиш да прочетеш коментара ми, няма да го напиша. ;)
    В голяма скоба мога да кажа, че съществува вероятност да я разбереш, когато станеш майка, но това не е задължително. Никак и никога не е лесно да се поставиш на нечие място, да влезеш в кожата на майка си, дори в обувките, според популярния израз на езика, който владееш, е трудна, за да не кажа невъзможна задача.
    Разочарованието повече пречи, отколкото помага.
    Дъщеря ми, когато ми се разсърди много, ме заплашва, че ще отиде да си купи друга майка. Малко ми приличаш на нея. :)

  2. Яна каза:

    Много се гордея с теб, че написа това, СветлинА! :)

  3. Яна каза:

    Между другото, относно това за разбирането, когато имаш вече свои деца… Моята майка я разбрах… и от това ми стана само още по-грозно, това, което е направила и се отвратих още повече от нея. Та не се кълнете много в тая реплика.

  4. Svetlina каза:

    Не ми трябва да влизам в ничии обувки, просто щеше да е мило хората да си играят с чувствата ми малко по-рядко. И ако се опитвате да ми кажете, че майките по дефолт се преструват пред децата си… тъпо и упорито ще си запушвам ушите. Искам да си мисля, че има искрено добри мами.

  5. astilar каза:

    Единственото, в което искрено мога да се закълна е, че не знам какво е добра мама. Затова и не съдя никого.

  6. astilar каза:

    Светле, как пък реши, че точно с твоите чувства си играят хората? Не е ли възможно, допустимо, да експериментират или пък да изразяват собствените си? И защо трябва да са мили? Лицемерието е един от най-лошите пороци, затова подкрепям коментара на Яна и се радвам, че си изляла думите.

  7. Svetlina каза:

    Ако решиш да играеш роля пред детето си, със себе си ли експериментираш или с детето си? А хората трябва да са мили, за да са хора. В смисъл на способни на милост.

  8. astilar каза:

    Няма решение, получава се така, експериментираш със себе си и нараняваш. Ами случва се, често и дори не е нужно да си майка. Нормално е да се случва.
    Пожелавам ти още много, много време занапред да споделяш твърдението си за милите хора… Мили и милостиви хора са различни неща.

  9. komitata каза:

    Казаните на глас неща и записаните освобождават място за нови мисли и позволяват на човек да върви напред.

  10. Svetlina каза:

    Абсолютно правилно. Днес определено ми е по-добре :)

  11. helen каза:

    Всъщност, майките са хора като всички останали и ако по принцип се преструват и заемат пози, преструват се и заемат пози и пред дъщерите си :)
    дядо ми имаше такъв сертфикат – майстор-бъчвар…
    ти кво направи днес?

  12. Svetlina каза:

    Отличничка :) Сертифициран съншайн :)

  13. helen каза:

    браво :)


Твоят коментар

