Ако ми падне да организирам… отдел

Ама ей така – дават ми празна стая, купчина длъжностни характеристики и бюджет.

  1. Ще обзаведа офиса преди да започна да наемам хора. Ще го наредя хууубаво и няма да им дам правото да разместват мебели и да си избират места. И така ще сложа всичко, че да трябва постоянно да се срещат. За да стигнеш до принтера, минаваш покрай всички. За да обядва шефът, минава и казва чао на всички. Ако редиш пасианси, поне двама души те виждат. Ако обядват двама души, седят на една маса един срещу друг и ползват обща солница. Мебелите са еднакви, никой не седи на по-хубаво бюро и никой не седи на бяло бюро. Обстановката не е болнична, стените не са чисто бели, по тях няма снимки на Версайския дворец, по таваните не висят камери. Някой ден хората ще си накичат техни неща по стените, ще направят офиса свой. Ще им закача графиците, някое табло с процедури, новото бебе на срамежливия колега, снимка на студентската книжка на малката колежка, ГОЛЯМ надпис с името на отдела. Защото в офиса трябва всички да се чувстват а) на работа и б) ценени.
  2. Лично ще проведа интервюта и проверка на компютърна грамотност. Не искам игри, тестове, есета. Няма да назначавам хора, които се познават и хора, които започват деня си намръщени. Искам хора, които а) могат да копи-пействат без мишка и б) не си гризат ноктите, когато началството задава въпроси. И определено не искам хора, които нямат желание да работят (при мен).
  3. Хората ще имат позиции и само те ще определят заплатите им. Всеки ще има точно дефинирани задължения и отговорности и всеки ще знае по кой точно канал да препраща въпроси, оплаквания, предложения. И ще имам и позици за проверяващи. Дали ще е QA, monitoring или одит, не ме интересува. Искам всеки да знае, че не ми пука дали ще закъснее за работа, пука ми дали работи качествено. И този всеки ще е наясно, че ако има трайно ниско представяне, неповлияно от всякакви обяснения, обучения, помощи, просто ще изхвърчи. Не предупреждения, не липса на месечен бонус. Да работиш при мен е постижение. Да не работиш при мен е недопустимо. О, количеството също ще меря. Но като дял от общата работа, а не сравнено с най-добрия, с предната ти седмица или със средното за отдела.
  4. Ще има поне минимални изисквания за външен вид. И ще има чистачка. Както не искам да виждам хора по анцуг и кожено яке, така не искам да виждам и госпожички с токчета, чистещи монитори. И тиха музика ще има. По радио, което никой не пипа. Няма да плащам заплата на диджеи, нито ще слушам как в работно време се спори коя песен да се пусне.
  5. Няма да си пия бирата с хората от отдела. Няма да говоря с майка си през скайп, докато те на две крачки от мен работят. Няма да им разказвам смешни случки от детството си. Няма да демонстрирам пред тях дали и колко работа/власт имам днес. Няма да им казвам как да седят на стола. Няма да фамилиарнича с отдела си. Те ще имат общи задачи, общи цели, общи пространства. Но на една муха й трябва глава. И тая глава трябва да е глава всеки ден :)
  6. Няма да правя team building-и и company trip-ове. Насила хубост не става. Ако отделът ми не е задружен, значи имам проблем в офиса. И значи не мога да го разреша извън офиса. Особено на по водчица в някой скъп ресторант или хотел. Пък и в крайна сметка за ефективността на отдела е важно хората да се разбират, не да са другарчета. Да не говорим, че искам приятна атмосфера, а не приятелска. Искам да виждам конкуренция, искам да виждам хъс. И ако цял месец не съм видяла и грам, значи трябва да съкратя някого :)
  7. Ще поздравявам пред всички, ще порицавам насаме. И ако някой се нуждае от помощ, няма да го скрия в някоя малка стаичка, а ще ида при него и ще му обясня кое как и защо се прави. Искам всички да са наясно, че да питаш или да не знаеш е по-хубаво от това да си пробираш лесното или да си мълчиш. Искам 24/7 хората да знаят, че в този офис всичко е в името на по-добре свършената работа.

И да… почва да ми писва новата работа. Ужасно почва да ми писва. Следобед скуката може да се реже не с нож, ами с поглед. И всяка инициатива бива попарена от нулевата заинтересованост или участие на колегите. А всяка добре свършена работа се похвалва в писмо и до тук. Всяка недобре свършена работа остава закопана някъде там. Почти в небитието. И ми се дават чужди задачки и отговорности, и ми се вземат моите. И не искам от мен да зависи как да е подреден офисът. И не искам да споря с колегите за това. Искам главата на рибата да работи, а не да мирише и да чака на опашката.

И да, пиша в работно време :)

Advertisements

13 Коментари on “Ако ми падне да организирам… отдел”

  1. Змей каза:

    Утопийка някаква, а? ;)
    Като стана голяма, да знаеш, че ще искам да работя при теб.
    По т.5 мога да поспоря, но нямам желание. Много добре написано. :)

  2. Svetlina каза:

    Е че ти си си голяма :) И си задължена да спориш :)

  3. […] Ще обзаведа офиса преди да започна да наемам хора. Ще […] Прочетете повече -> WordPress.com Top Posts […]

  4. Emil A. Georgiev каза:

    Ех, тия офисни неволи…

    Наистина много добре написано и мотивиращо, абе направо перфектно като за сутрешното кафе -) .

  5. Svetlina каза:

    Не знам за мотивиращо, ама добре убива офис времето писането на такива неща :) И така малко по малко осъзнаваш, че за всичко лошо в офиса е виновен шефът :) И колегите ти стават една идея по-драги :)

  6. Yana каза:

    Като си направя фирма, ще те взема за HR… или секретарка…

  7. Svetlina каза:

    :-D Стига да има уволняване :-D

  8. K каза:

    Когато станеш шеф, ще мислиш по-различно, защото всеки си има шеф, който има шеф.

  9. Svetlina каза:

    Радвам се, че някой ме вижда като шеф. Защото аз се виждам като майка с осем деца и двор :)

  10. K каза:

    имаше „ако“ в първата версия, ама не ми прие имейла, та писах наново.. :)

  11. Svetlina каза:

    То аз и тоя не го приемам много-много :))))


Твоят коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s