Хората са добри

Каквото и да ми говорите, хората са добри. Не всички, но достатъчно много, така че да компенсират. И не добри като Ганди да речем, а просто нелоши, което според мен си е съвсем достатъчно. Представяте ли си какво би било да си бебе, пръкнало се в свят с изключително добри хора? Какви очаквания ще покрива това дете, как по цяла нощ ще се терзае дали е достатъчно добро? Опитвам се да си спомня името на един филм за една жена, която беше много добра и набожна, толкова добра, че като разбра, че мъжете от селото са по-щастливи, когато правят **** с нея, започна да ги ощастливява, дарявайки парите на църквата. Типично по испански мъжът й се завърна, поскараха се, пък започна да ощастливява жените. Селото се съживи, пребоядисаха стените, лъснаха кръчмата… Та тая жена така се терзаеше, че не е достатъчно добра и затова мъжът й си е тръгнал. Какво оставаше, ако се беше родила в общество на съвършено добри.

Не, ние сме достатъчно добри. Достатъчно, че да има хора, които да работят за 200лв, вместо да крадат. Колко криминални филма съм изгледала, колко книги съм изчела, ами че то да си лош хем е лесно, хем ползотворно. Само се протягаш и наръгваш някого в гърба. Всеки го може. Срязваш тръбичка в колата, слагаш някой алерген в храната, пускаш тухла от моста. Всеки го може. Обаче много малко от нас го правят. Не че не смеем или сме достатъчно задоволени и не изпитваме желание или нужда. Не го правим. Преди години някакъв наркоман беше излязъл по улиците на Германия и беше пробол седем души с нож. Първият спинозен. Толкова е лесно да вършиш лоши неща. Обаче аз не ги върша. И ти. И още много хора.

Сега някой ще каже, че това е защото растем в среда с някакъв морален ценз. Да, ама не. Навремето сме живяли и без него. И тогава сме били… нехора, примерно животни. Някой да е виждал катерица да натроши всички жълъди в гората, само и само катерицата от съседното дърво да остане гладна? Животните не са зли, не са лоши. Те инстинктивно постъпват според нуждите си, което според мен не може да бъде окачествено като лошо. Ние явно сме решили, че трябва да започнем да даваме имена и категории на нещата. Установили сме правила и примери. Описали сме първите престъпления. Обаче това не е променило природата ни. Добрата ни природа, само й е дало рамки, понятия.

Ето, снощи някакъв пиян чичко Жоро ме задяваше в автобуса, каза ми къде му се намира тристайният апартамент, каза, че обичал всичко да е законно, показа ми пистолета си. Ако не беше добър (ако беше лош), нямаше да ми търпи момичешките увъртания, а щеше да си вземе каквото иска. И момчето от по-предната седалка, ако беше лошо, нямаше да стои обърнато към нас, готово да скочи да ме защитава. А аз ако бях лоша, нямаше да покажа разбиране и нямаше да търпя пийналия чичко, а щях да го ритна на едно място, да му взема пистолета, да обера пътниците и да ида да си купя ония супер готини червени ръкавици в подлеза на Плиска.

Можем да мрънкаме, да хейтваме (не можах да измисля българската дума), можем да сме егоисти, можем да лъжем и крием, можем да се държим лошо с другите, но го правим с мярка. И не винаги. И не всички. И не повечето.

Най-хубавото е, че когато сме добри, рядко го правим с умисъл. Никой не си казва (особено Незнайко) „Днес ще свърша три добри дела“. Просто ако видим болна баба да пълзи по стъпалата на автобуса, ни става жал и й помагаме.

3 коментара on “Хората са добри”

  1. helen каза:

    е, то, както казва Петър Дънов, душата винаги е добра. въпросът е доколко се проявява тя, доколко „човешкото“ у човека.

  2. Змей каза:

    Прочетох първото изречение и си помислих „Леле, какво е пушила?“. :D
    Но съм съгласна с всяка дума. :)

  3. Svetlina каза:

    Тя е съвършена и не пуши :)
    Но се радва, че си има съмшленички :)


Твоят коментар

