А България е много по-добра, отколкото си мислим

Нещо напоследък все ми попадат статии на хора, които се завръщат в България или пък се чудят дали да се върнат. Едни се били научили как могат да я оправят, други се били нагледали на чуждото, трети искали да се пенсионират вкъщи. Аз няма да коментирам причините им, нито ще обяснявам дали искам да се върна, кога, как, защо.

Аз искам да пообясня на неизбягалите, че всъщност има и по-зле.

У нас, както казва моят шеф, законите са по-скоро препоръки. Никой нищо не може да те накара да направиш. Можеш да си ходиш гол по улиците, да си гледаш 200 котки в гарсониерата, можеш да си живееш с мама и никога да не си мръднеш пръста, можеш да си надградиш три етажа върху гаража на морето, можеш да се возиш гратис в мръсните автобуси и да си доволен, че си победил нечестната система.

А има и друго. Има и държави с ред. Навсякъде. И правила. И няма как да не слушаш. Искаш събота да излезеш на барбекю и да се напиеш като свиня? Ама не може. Държвата е казала, че ти си евреин, че ти няма да се качваш на автобус в събота, че няма да ядеш свинско, че няма да пушиш в заведенията и че няма да пиеш алкохол на плажа. Да не говорим, че в събота няма откъде да си купиш храна за това барбекю (хубу де, в Тел Авив има няколко места). Освен това Държавата е казала, че логичното продължение на твоя пубертет не е юношеството, а са военните униформи и те задължава да си носиш оръжието навсякъде, а когато се наложи да си цивилен, да го заключваш зад две врати. И ти броиш вратите и слушкаш.

Или слушкаш, ако си роден тука. Ама ако си роден в България, ти прави отвратително впечатление, че никой не псува, когато комшията е надул музиката, че всеки слуша какво му се казва, че никой не се оплаква от наложените ограничения. Особено ако те са религиозни и не са ти свойски. Това, което най не разбирам, е, че никой не се опитва да скатава, да прецака или да използва ситуациите.

В държава, дето свинското е почти табу, българин ще очаква да има развит черен пазар за свинско, разни сделки, трафик, високи цени, това-онова. Ама нъцки. Тука гъза да си ухапеш, далавераджия няма да видиш. Казано е, че ще се яде пилешко. Яде се пилешко. Имам чувството, че ако отваря ресторант без телешко, ще съм и без клиенти. Защото ще излизам от установените граници, от официално-позволеното.

Най-ярката разлика, която виждам обаче, е начинът, по който тук се празнува. Тук предния ден хората работят по-малко, към 3 следобед магазините затварят, а автобусите изчезват (няма значение ти от коя религия си, ще празнуваш, не може да работиш), цяла вечер дават подходящи филми, песни, речи (ама по абсолютно всички канали) или си ги консумираш от първа ръка на площада, на другия ден има сирена и това е. На рождения ден на страната има заря, концерти, захарен памук, всички деца присъстват, облечени с бели ризки, веят знаменца и празнуват. То това е и цялата украса, де. Накичили знамена по сградите, по колите, по страничните огледала даже. Видях момичета с коса, боядисана като флага, и гирлянди от флагове, опнати на хикс до покрива на най-високите сгради. На един хубаво звучащ празник – Пасха (осбовождението от египетско робство) тук се прави грамадна семейна вечеря с риба, но без хляб, а после цяла седмица ти е забранено да ядеш сандвич в офиса, щото можело да обидиш колегите. В края на Пасха пак се празнува – този път с хляб – размразен супермаркетски хляб, който ти е гаден на вкус, дори след диетата.

А на мене ми е тъжно и си мисля, че в седмицата на Пасха изтървам Цветница и рождения ден на тати. И изобщо всичките пролетни празници. И си представям на леля ми пълненото агне – сухи люти чушки, лапад, джоджен и каквото ти дУша сака. И домашна ракия 60градусова, и сладодед във фунийка, вечерта бира в градинката или вкъщи на големите трапези и ядене, докато не свърши. И сестра ми да пуска записи на берковската духова музика, а мама и маминка и вуйчо да си организират надиграване или да залюлеят хоро в хола. Изобщо… да си празнуваме ка си требе. И после да ми се обадят братовчедите, да ми кажат, че съм изпуснала празнуването у тях, пък имали гостенин от незнамкъдеси, и пукали с пистолет през прозореца, и хвърляли пиратки, и се качили на такси и ходили незнамкъдеси да си допиват. И мен ама наистина да ме е яд!

От всичко в България дотук най ми липсва семейството и празнуването по нашенски! С мерак!

И никой да не може копче да ти каже :)

Много ми е санитарно тука. Едно такова… цензура дебне отвсякъде – ще гледаш филми за Хитлер в деня, когато възпоменават 6те милиона, ще строиш и децата да гледат, ще пазаруваш преди събота, ще плащаш за маршрутка, ако имаш нещастието да работиш в петък, ще си носиш сандвич от вкъщи. И няма да мрънкаш, нали всички така правят.

Всъщност излиза, че е безкрайно лесно да си евреин. Ако не знаеш да четеш езика, да се убиеш, няма да се оправиш с градския транспорт. И нищо не те изкушава. По празниците никой не продава неразрешените храни, телевизиите показват само правилните филми, на Пасха непознати те поздравяват и изискват и ти да празнуваш. За ортодоксалните евреи има изградени цели градове-квартали, където няма шанс да кривнат, те пък не че много си дават зор. И така. Има си начини да си отгледаш правоверни граждани.

Само от българин не можеш да произведеш такова чудо. Българин все ще намери кое да го развесели, ако ще да е на погребение. Ей на, вчера уж ще търся честитка за рожден ден на шефа, тръгвам да пиша в гугъл Happy… и той ми извежда… ми еврейската банка, какво да ми изведе :))))

За израелците, които следят блога, да уточня, че не се оплаквам, не обиждам и не искам да се измъкна. Аз ги обичам всичките! И на Гергьовден ще му извъртя такова агнешко, че и той ще друсне хорце :)


5 коментара on “А България е много по-добра, отколкото си мислим”

  1. justjulia казва:

    Носталгия в чист вид

  2. Svetlina казва:

    Е де :) 5 седмици само :) Чакай, тепърва ще си отглеждам носталгия аз :)

  3. Маркуча казва:

    По който повод виж това: http://is.gd/HSDAsu Re: свинското, явно си намерила незаета пазарна ниша, какво чакаш :) ? Аз познавам поне един евреин (в смисъл знам със сигурност, щот’ съм го виждал), който яде свински мръвки без угризения, вероятно има и други.

  4. Svetlina казва:

    Бе има и други, ама майките им не го готвят :)
    Абе, ти как правиш на батко Никола линковете къси?

  5. Маркуча казва:

    Ми-и, отиваш на is.gd, копировмъкваш, щракаш и т’ва е. v.gd е същото, ама първо показва на кой адрес те препраща.


Твоят коментар

