Остават два дни

… до първия ми урок по иврит. Аз не отивам неподготвена, де – знам, че прозорецът и леглото са от женски род. Знам да казвам I told you so!, да броя до хиляди и да си искам работи. Предимно храна.

Знам ляво, дясно и направо. Знам горе-долу. За мен няма назад, горе и долу :) Мога да казвам нищо, малко, недостатъчно, достатъчно, още, много, много много, наистина много, ужасно  много.

Знам бяло, зелено, червено и нито един цвят повече. Защото обядвам бяла франзела и салата с червено зеле. И защото шефът на Лиор ме бъзика, че не мога да запомня „тревата е зелена“.

Знам и животни. Коте, куче, мъж, хлебарка. Знам повечето зеленчуци, доста местни храни и няколко плода.

Имам си любими думи – мелафефоним и педикурчик. Краставици и педикюрист. И число – шмона меод – 800.

А ето и два-три трика за учене на иврит.

Взимаш думата БАХАР и почваш да й сменяш буквите. Махар, бакар, басар, тамар, канаф, занав… след това ги разменяш – марак, захав, лаван…

Ако ти свършат буквите, винаги можеш да проговориш и български – паркет, витрина, скица, бира, пенсионер, кафе, телевизия, лимонада, комбина, КЕФ.

Ако все още не те разбират, размени малко ударенията – шОколад, Ананас, хАлва, баклАва…

Пред учещите иврит стоят три трудности – да се научат на меко ЛЬ, на плюещо Х и на превъртащо Р. И да разпознават половете. Всички обръщения и глаголи трябва да се съчетават според твоя пол и според пола на човека отсреща. Което си има и положителна страна – няма вариант 15годишният ти син да те изненада с „аз съм гей“ или „искам да съм момиче“. Те от най-малки си избират като какви ще се определят.

В този дух… мило мое хипотетично момче, ако смяташ да ми го разиграваш тоя сценарий, имай предвид, че ще ти простя само при едно условие. Ако ще си гей, искам да те направим или акробат или клоун в цирка. Цирк дьо Сьолей.

Ходихме на тяхно представление и беше прекрасно :) Повече от прекрасно. Мамаш яфе! Наим меод! Кол ха кавод!

Най-любимия момент:

И песен:

 Другия път, като ми поискат 120лв вход, ще си доплатя 10лв, за да съм правостояща. Тия израелските стадиони за лилипути са правени! Два дни ме боля дупЕто от пластмасовите седалки. Много беше смешно – всички мъже, преметнали ръка през рамото на най-близкоседящата жена :) Добре че имаше антракт, че можеше и пострадали да има. Еврейска им работа :)

5 Коментари on “Остават два дни”

  1. Маркуча каза:

    Хъ-то не е плюещо, а отхрачващо, горе-долу като бронхит в напреднала фаза. Четвърти вариант, за който умозаключих от написаното/прочетеното тука — почваш да говориш на руски :)

  2. Svetlina каза:

    Моят руски е невероятен – оняден една баба се пробва да ме пита дали знам къде живее една жена. От цялото описание схванах, че е ниска и че преди време е живееела тука :))))) И, разбира се, тя не говореше нито иврит, нито английски, нито немски, нито български.

  3. Хахаха :D Но пък имат само три времена – минало, сегашно и бъдеще! Ейзе кеф, а?! Винаги съм харесвала иврита – лесен е, звучен е някак. С четенето ще свикнеш след време. На мен три години не ми стигнаха да се науча да чета гладко, но там е различно, щото нямаш избор :Р Поздрави и успех!

  4. Svetlina каза:

    Ти си герой! Аз знам един човек, който се е научил да го говори за 3 години. И не познавам нито един, който хем да може да гледа филми със субтитри на иврит, хем да не е родом от Израел.

    Аз много забавно сричам :) С първите пет букви могат да се правят най-различни срички… толкова са много тия точки, че засега четем без да учим значението на думите :)

  5. […] по всички параграфи :-)  Прекъснах си уроците по иврит, сега с Лиор се мъчим да си говорим на маймунски по […]


Твоят коментар

