Календарна публикация…

Такаааа.

Днес е Пурим. Мирелка има рожден ден. А от другата страна на оградата отбелязваме 9 години от смъртта на баба*.

Не знам дали някой е стигнал до гробищата, гледам прогнозата… студеншко е било днес. Обаче знам, че баба има кой да я помни. Моята баба всички я помним. Сестра ми вчера е направила първата си торта, да има с какво да подава за Бог да прости. Абе, с готови блатове, но айде, брои се :) А аз за пръв път правих жито.

Някак досега все ми се е виждало като работа за възрастните. Все мама и маминка правеха житото вкъщи, моята работа беше да го ям :) От друга страна, щом вече ми дават да правя тиквеника за Бъдни вечер, сигурно съм пораснала.

Има два начина за правене на жито. По вършечкия край го правят като ашуре, като бяло кремче, оформят го в красиви чинии и го поръсват с пудра захар. Отгоре се правят разни шарки, цяло изкуство си е – помня как леля ми рисуваше разни чемшири с помощта на кафеена лъжичка.

Аз обаче обичам новопазарското жито. Сварих първото си жито (с малко сол), премих го в гевгир и го разстлах върху една калъфка, да изсъхне през нощта. Сутринта натроших бисквити, накълцах орехи и настъргах кората на цял лимон. Смесих всичко с житото, стафиди и много захар. Обичам го много сладко и без канела :)

На Лиор коментарът беше, че е вкусно, но е много работа, разбирал защо се прави само при специални случаи. Не се бях замисляла.

Това, което на мен ми направи впечатление – успях да разсипя по пода натрошени бисквити. По всички правила това означава, че някой е бил гладен.

А най-изненадващо ми дойде, че Лиор сам предложи да си махне пижамата и да спре телевизора, за да си изям житото на спокойствие.

Изобщо… цялото настроение днес беше едно замислено-възвишено и все пак празнично. Защото очевидно е останала внучка, да я повтаря. Внучка, която забърка първото си жито без да има представа как се прави и от кое колко се слага.

Сега ме боли гърло, почти нямам глас и… и съм доволна. Гордея се със себе си.

* Мирелка наистина ми е съседка (да де, на баба ми)


4 коментара on “Календарна публикация…”

  1. виктория казва:

    аз съм правила жито повече пъти от тебе :) ,а тортата стана много вкусна.

  2. Svetlina казва:

    Ауууу :) И пазиш тайни, а :)))))

  3. Juliapulia казва:

    „На Лиор коментарът беше, че е вкусно, но е много работа, разбирал защо се прави само при специални случаи. Не се бях замисляла.“ – ха и аз сега сефте се замислих, понякога трябва някой извън нашето знание и навик да ни отвори очите за очевидни неща, толкова свойствени и някак естествени ги възприемаме.

    И то сега да не знае човек каво да ти каже, честит празник или Бог да прости … аз ти казвам и двете

  4. Svetlina казва:

    Пожелания приемаме всякакви, оказа се, че си имаме бронхит :)


Твоят коментар

