Вурстове 2 – размисли и страсти

Когато пристигнах в Берлин, не бях в културен шок. Просто бях възмутена, че никой не ми е казал колко е хубаво :) Къде спите, братя блогъри :)

На вас не ви ли прави впечатление, че в Германия сградите не са с цвят на пясък и с решетки и че в закусвалните има кашкавалки, кренвиршки и кекс? Как един не се намери да напише нещо за горите, които са си съвсем в Берлин :) Знаете ли как чух за тия гори? Победителят в Мастър Шеф Израел – 2 сезон е един поеврейчен немец и за полуфинала го пратиха в Германия, да ни покаже къде е пораснал и как е минавал през гората на път за училище.

На мен и сградите ми харесаха :) Едни такива грамадни и най-различни цветове, с големи прозорци и орнаменти. Дори моловете не бяха грозни. Елате да видите в Израел как е :) Най ме втрещи, че ремонтираха църквата, която има дупка от Втората Световна и я бяха заградили почти до купола, за да не вдигат шум и да не правят мръсотия. Тука като орежат клоните на дърветата, ги заграждат с конуси и тиксо и ги събират след 2 до 3 седмици.

В метрото имат място за колелета. В ресторанта е незаконно да има камера, да не те смущава. Освен това е задължително да си изнесат менюто и цените пред заведението. Изобщо… имат едни такива закони, които много ми харесват. И са такива сладки наивници :) Ако ме хванат без билет в градския транспорт, мога да им кажа, че не си нося документи и да им издиктувам чуждо име и адрес. И така три пъти. На третия път те вкарват в черния списък и не можеш да получаваш кредити цели две години. Ти лош данъконеплатец! Или комшията, който ти паркира върху зюмбюлите :)

И имат контейнери за дрехи, които би желал да дариш. То и в Тел Авив има – един :) Освен това в Берлин имат кутии, където можеш да си вземеш безплатни торбички за какито на кучето. Аз ако бях немски сиганин, щях да инструктирам домочадието да обере всички торбички от града, да ги опаковам и да ги препродавам на общината. И да им дам намаление, щото купуват само на едро.

Весело :) А аз преди това за Германия бях чувала само:

  • имат много високи такси за смет, затова всички хвърлят разделно, даже изхвърлят опаковките на нещата още пред магазина. Нищо подобно не видях, даже разделно кошче видях само два пъти
  • всичката земя принадлежи на суверени и държавата трябва да им плаща, за да си строи затвори или административни сгради на тяхна територия. Под наем. След това собственикът идва с багер и събаря затвора
  • през уикенда всички си правят барбекю и пушат трева. Ще се проверява на лято :)
  • измислили са Голямата Берта. Не видях военен музей в книжката, явно е в друг град
  • имат много видове бира, а жените от Бавария имат и цици. За съжаление ме запознаха само с мъж.

Обещах на Лиор да покажа и другата страна на монетата, тъй че:

  1. Дъвките в Германия са по-малко и по-гадни от тукашните
  2. В момента по витрините в Берлин са изложени дрехи, които тук се носеха предното лято
  3. Немците няма да ти обърнат внимание, ако не ги заговориш пръв. Без значение, че си единственият клиент в целия магазин

А един от приятелите на моя мъж работи в шоколадова фабрика :)))) Без никаква връзка, ни заведе на един хълм, направен от останки от ВСВ, от който може да се види целият град. Хората си разхождат там децата и кучетата и лятото пускат хвърчила. Вие да сте виждали друго място, където стъпалата на някакъв си хълм са почистени от снега? Алеите по горите, парковете и градините, всички бяха разчистени. Даже прозорците на автобуса бяха чисти (не си бях и мечтала за такова чудо)!

Разбира се, цялата тая санитарност беше пренесена и по хората. Можеш да си самоиздадеш билети, да си избереш подходяща кутия за колет, сам да си го сглобиш по инструкциите на специалната маса в пощата, изобщо… можеш да си съществуваш без да се налага изобщо да общуваш с хора.

То и щото ти е запотрябвало да си общуваш с немците. На летището една немкиня ми се караше, че не говоря немски. Всъщност, си крещеше с Лиор, че това било Германия и ще говори на немски. После се оказа, че евреи от омя офис са чували същото изречение в най-различни ситуации в Германия, включително на английски и руски. Много грозен край на ваканцията.

И така. Къде спите, блогъри драги? Кой ще ни образова за глювайн и апелщрудел? Ами Голямата Берта?


11 коментара on “Вурстове 2 – размисли и страсти”

  1. Alia казва:

    Ааа, не, не приемам обвинението :) Многократно съм писала за хубавите неща в Германия, кой не чете :P За нещата, които не ми допадат не виждам смисъл да пиша, те са по-скоро мой проблем, т.е. не пасват на характерологичните ми особености. Важно е обаче това, че всяка провинция си има различни правила. Докато живеехме в Бавария, всичко беше много чисто, подредено, под конец, дори по-добре изглеждащо от Берлин. Сега в Бон нещата не стоят по този начин, тук е и по-бедна провинция, та нямат много пари и техника, например, за да почистват навсякъде снега. За разделните кошчета, няма как да ги видиш, те не са по улиците, а са пред/зад жилищните сгради, обикновено са скрити. Нашите се кипрят оградени от храсти, точно 5 на брой. За говоренето на немски и аз съм я чувала тази реплика, в Нюрнберг, в Бон не съм, но тук има и многоооо повече чужденци. Стерилността си е точно такава, а възможността да не ти се налага да общуваш с хора е хубаво нещо, когато не знаеш езика.

    Както сама знаеш, не мястото определя как ще се чувстваш, сигурна съм, че Израел има много плюсове в сравнение с Германия и обратното. Сладкишите обаче са един път :)) .

  2. Yana казва:

    Като ида до Берлин ще те образовам. :) За сега се очертава само за Лондон да те образовам… евентуално! :)

  3. Svetlina казва:

    Не за тия хубавите работи, бе :) Да не мислиш, че не съм чела как ходиш всяка неделя да закусваш в пекарната :))))
    Някакси от Европа очаквам хубави сгради и супи, обаче мен ми е по-интересно защо един човек не е споделил искрената си радост и изненада при вида на ПОКРИТИЯ тротоар от летището до влака или поне за торбичките за кучета :) Или че немските скитници си имат кучета :) Абе, трябваше да ме подготвите поне че ще има автобуси на два етажа. Аз си живеех с идеята, че ги има само в Лондон.
    На мен съвсем по български и по детски ми е любопитно точно за тия работи. Peculiarities, с други думи – хубавинкИ :))))

    ПС: Слон, задължително провери дали наистина имат автобуси на два етажа :)

  4. Alia казва:

    В Лондон със сигурност има, в Германия съм виждала само туристически такива. Обикновени не съм, но може в Берлин да има специални, хихи :) . Хайде, ще те образовам тогава: има специални места за разхождане и игра на кучета, полянки с разни уреди и тунелчета за мушене и прескачане. Да си ги тренират :) . Освен, че има тротоари, много, безкрайно много велоалеи и всички шофьори пазят колоездачите, улиците ги мият всяка сутрин (в по-богатите провинции) или поне веднъж седмично. Ако има дупки и им се правят кръпки, то после те не се усещат като неравност, както е при нас :) . Забравих в предния пост – наистина през уикендите, когато е топло, всички излизат и правят барбекю – забранено е да си го правиш на терасата, обаче в градината на къщата ти може или на специално определени места в парка. В парковете има и обществени барбекюта, трябва само да си донесеш въглища. За тревата не мога да кажа, в съседния ни квартал си я пушат навсякъде, упойваш се като идеш до пощата, например :)) Веднъж на няколко месеца (това ми е любимо) от общината минават да събират, ако имаш ненужни мебели и разни неща, които няма как да изхвърлиш в кофите. Затова хората си ги стоварват от вечерта пред улицата и много такива като мен обикалят и си намират разни находки (имам саксии, имам и скрин, съвсем запазен :) . Има специални „пакстанции“, които са едни големи машини на улицата, правиш си карта за тях и могат там да ти изпратят пратката, да си я вземеш по всяко време. През същата машина могат и да се изпращат неща, да се купуват марки и т.н. В събота и неделя гарата в града е най-оживеното място, особено, ако има кафенета или ресторанти, защото почти само те работят и всички се събират там. Немските скитници не са скитници в истинския смисъл на думата, но това е по-сложна тема, та много хора протестират срещу това, че вземат кучета, защото не се грижат добре за тях, а идеята е да предизвикват милост. Германия е държавата на кучетата, всички са влюбени в тях и учителката ми по немски се шегуваше, че средностатистическото семейство е от мама, татако и куче :) . Това е и държавата с най-бързо застаряваща нация, много двойки са разделени и наричат неделята „денят на татко“, защото тогава бащите визмат децата и излизат с тях, прави силно впечатление в метрото. Много е прието бащите също да остават в майчинство, силно застъпено е понятието домакиня, особено при желание за повече от две деца. В много фирми може да отидеш в 6 часа на работа и да си тръгнеш в 14 (зависи от сферата, де), важното е да имаш 8 часа. Децата се оставят да си правят каквото си искат в общи линии, т.е. родителите се водят по тях, а не обратното. Във влак е малко прекалено, де, защото съм прекарвала 6 часа с пищящ в ухото ми малчуган, на когото татко му кротко си четеше списание :)) . Няма много детски площадки в истинския смисъл на думата, децата играят по дворовете на къщите или в училищата, или в градината. В пекарните и магазините има над 50 вида хлябове от тъмни брашна, белият не се тачи особено. Пекарните работят всяка неделя от 6 сутринта до 11, за да могат желаещите да си купят пресни хлебчета или сладкиши, за закуска :) . По правило се закусва студена храна (хляб, колбас, кашкавал, масло, яйце, мармалад), обядва се топла храна и се вечеря хляб и месо – германците смятат, че топлата храна не е особено здравословна :) . Спирам, засега, че те залях :))

  5. Alia казва:

    А, и последно, за вегетарианци е доста трудно в ресторантите, рядко има безмесна храна, различна от паста/пица, обаче споменатите от теб картофи многократно са ме спасявали :))

  6. Svetlina казва:

    Иха! Не знаех нито едно от твоите неща :) Освен за топлата храна :)))

    Странно ми е да си мисля за немците като за застаряваща нация, повечето немкини изглеждаха на 15, докато не ги заговориш и не се покажат бръчиците.
    Иначе според Лиор в Берлин повечето автобуси са на два етажа, само тези за летището не са, защото не могат да минат под някакъв мост там (или бариера, забравих). Като казах летище… нали от години се строи ново, та там всички светлини си работят всяка нощ. Защото не знаят как да ги спрат :)

    И съвсем далеч от темата… в „Императрицата на сладоледа“ Капела казва, че в Англия ядат ужасно много месо, защото си нямат зеленчуци. На него не му вярвам много, щото има исторически разминавки в романите си, но някакси частта за зеленчуците ми звучи логична. Ама в Германия трябва да си имате всичко :) Имате си картофен, фенел и айсберг. Всъщност по готварската телевизия показваха грамадни парници с различни видове марули, които се изнасят от Холандия към всички съседни страни, не може и при вас да няма.

  7. teo казва:

    Не си питала – не сме разказвали :) А и точно тези малки неща, които на теб ти правят впечатление, принципно почват да се подразбират след една седмица и вече не ги забелязваш.
    Ако ти липсва нещо българско и несанитарно тук – ела към Хамбург, има много прилично количество дупки по улицата и въпреки че беше екологична столица на Европа миналата година, в доста квартали боклука не се разделя… Иначе и тук двуетажните абтобуси са само туристически.

    А момичата и изобщо хората в тая страна наистина принципно изглеждат много младички, най-вече заради наивните погледи. Ама от къде и да не са просто деца на 20 години, ако винаги просто са правили това, което им се е казвало и даже не са се питали защо има закон за работното време на магазините и затова са затворени в неделя?

    Навдякъде има хубави и лоши страни. Аз лично в момента бих заменила редовно измиваните улици тук за малко израелско слънце :)

  8. Svetlina казва:

    Те и тука ги мият :) С едни гумени неща, които по принцип са за миене на прозорци :)

    Иначе… е как да ви задавам въпроси за всички държави :) Въпросът не е на мен да се отговори, въпросът е че ми стана интересно как някакви такива малки неща мен ме вълнуват, а останалите блогъри – не. Примерно… броят азиатки в Берлин :)

  9. Маркуча казва:

    Четох, четох и изведнъж ми се доходи до Берлин. Мисля, че точно когато стигнах до супата с вурстчета :) А относно немкинята на летището — мисля, че е щяло да бъде достатъчно да ѝ намекнеш, че е политически некоректно германски унтерменш да вика на евреин :) Аз едва ли бих се сдържал, макар че е жестоко да се гавриш така с комплексите на хората.

  10. Svetlina казва:

    Знаех си аз, че няма нужда да слагам снимки :))))))

    Аз подготвям и вурстове 3 – събирам списък на вурстовете, които сме изяли, ей тъй, да ядосвам Надя :) Засега най ми хареса един гъши вурст със зелен лук. Пастет демек :)

    Немкинята… то й стига, че работата й е да проверява какво си крият хората в чорапите.

  11. Маркуча казва:

    Ау, немски фетиши! Wunderbar! Вече си представям: границата, викащата немкиня посяга да провери какво съм скрил в гащите си… пфу-у, и за това друг се е сетил преди мен: https://xkcd.com/779/. Давай по-бърже вурстове 3, че наближава обед и само глупости взех да мисля :)


Твоят коментар

