Израел – на юг

Аз малко отзад-напред, ама… еврейската нова година се празнува 48 часа и традиционно вместо да инвестират в подаръци като ШОКОЛАД, хората пътуват. Това са три празнични вечери и 3-4 почивни дни. Правят-струват, всички пътуват.

Ние пътувахме на север за първата вечер, втората изкарахме вкъщи, а на третия ден моят мъж изтрещя и хванахме на юг. Каза ми да си избера някоя дестинация, аз предложих 15… и така. Тръгнахме към Ешкол парк, на река Бесор, от другата страна на Офаким… на едни няколко минути от Газа :)

Трябва да ви кажа, че пътуването на юг не е като пътуването на север. Не може без шапка, очила, крем за слънце и сто литра вода. И паспорт. Израел е една таква издължена ивица, отляво е Средиземно море, отгоре са Сирия и Назарет и единствената планина, в която вали сняг, отдясно е Палестина, надолу почват разни пустини, които преминават в червени планини и играят роля на граница с Египет, а в едно маааалко ъгълче е и излазът на Мъртво море, което пък ни дели от Йордания.

Пържихме се два часа (щото тука още е лято и ще си седи така чак до рождения ми ден, когато ще вали егати дъждът), подминахме град Шдерот, който бил най-близкият град до Газа, снимахме се за спомен и спряхме на бензиностанция. По цвета можеш да познаеш местните :-) И по това, че не се питат един друг дали онова в далечината е Газа или някой израелски град :-)

g94hg4gh

j04gh849gh4tg

И така. Явно сме спрели на няма и километър от Газата и явно тя е много по-голяма, отколкото съм си представяла. И си има градове, големи и бели, пък аз си мислех, че са някакви едва ли не подивели фанатици :-) Видяхме колите на военните, видяхме им базата, даже им видяхме едно от детските самолетчета, дето обикаля и снима :-)

И намерихме задния вход на парка :-) От Waze – толкова. Оказа се, че всъщност паркът е офроуд маршрут, който можеш да минеш с кола, бъги или колело – ОСЕМНАДЕСЕТ КИЛОМЕТРА пътечица :-)  Има построена рампа, от която можеш да огледаш една голяяяма долина, заобиколена от пустиня. А всъщност – тя само от тук започва :-) На 5-6 минутки с кола е първата атракция – въжен мост над река Бесор. Първият ми въжен мост!

btrb4r

Покорих го без изобщо да ми мигне окото, bring me more! Виж, на Лиор и първата третина от тоя му се видя много :-)

После пътят се извива по разни хълмчета, където пустиня се редува с палми, кактуси и бедуински градини. Явно модерните бедуини не обикалят света, ами садят маруля и ябълки. Видяхме ги бедуините! В техните си шатри, с камилигте и всичко. И между тях два трактора с мексиканци и едно магаре :-)

Скитосвахме, скитосвахме и намерихме другия заден вход на парка, тъй че накрая излезе, че няма къде да си платим таксата вход. Някой друг да се занимава да търси лелката с билетите в тая грамадна пустиня, ние тръгнахме да търсим Бер Шева.

6c562ba9-2bf0-4c2a-8b44-4b836c17c73fwallpaper

Бер Шева е град, който се води Южната столица на Израел. Другата столица е Йерусалим, не Тел Авив. Тел Авив се води белият град, щото от много далече изглежда бял. Примерно от Луната. Иначе е един жълтооранжев, като избелял пясък :-) Бер Шева значи Седемте кладенеца и там си бяхме наумили да търсим ресторант и някакъв нов фонтан, на име Плажа. Фонтанът бил най-голямата атракция на този иначе дооооста голям град. Да, ама не намерихме нито едно от двете, добре че имаше един отворен мол и хамбургери :-)

Докато Лиор се обърне, някой си беше купил джапанки с розови панделки. На Шабат. На Нова година. Уж статистически невъзможно :-)

И какъв ми е фалафел :-)))) Аз си викам, че ще го изненадам с една покана за кино в Бер Шева, той ми вика, че не може, зает бил тоя следобед. Щели сме да ходим в Масада :-))))) Вчера ми го отказа, щото било много далече :-))))

Масада е една крепост почти на Мъртво море. Имат си разкопки, камънаци и лифт!  И от ЮНЕСКО така казват :-) Да, ама ние стигнахме точно десет минути, след като спрели да пускат посетители. Нищо, по пътя успяхме да установим, че не само не харесвам морета, ами не харесвам и Мъртво море. Слязохме 900м надолу, минавайки през една камениста местност, която според Лиор е пустиня. Според мен една пустиня трябва да си има дюни с пясък, подвижен пясък, кактуси и поне едно от изброените а) пирамиди, б) камили, в) индианци, г) Аладин, д) оазис. Толкова не ми хареса морето, гледката, пустинята, че снимах само една купчинка сол, да има там.

Водата е една мазна на пипане и изобщо не прилича вода. Лизнах си пръста, солено беше, ама аз съм готвила и по-солени манджи. И аз си мислех, че морето е наистина мъртво, пък то си имаше вълнички :-))) Изобщо… много си разочаровах мъжа, който е готов всеки уикенд да минава целия път до там, да поседи малко в мазната вода, да поседи повече в някое джакузи, после да му направят масаж и да му подарят халат с името на хотела. Може да ме вземе до там, ама да не чака да ме правя компания. Най-много да си сложа шапката и да тръгна пеша към Масада, да си доразгледам крепостта. Много ме интересуват някакви там спа процедури!

Навръщане или трябваше буквално да се връщаме назад или да минем през Палестина. И ние напред с рогата – през Палестина. Това е един от начините да откриеш, че всъщност голяма част от морето е в тяхната половина :-) Щото географските карти са много клише :-) И какви хубави пещери и планини са им се паднали! И всичките православнохристиянски манастири без един. И на цар Херод и двата замъка. Изобщо… мисля да се запиша като руски турист, да се кача на някой автобус и да ходя да разглеждам още :-)

Половината от Йерусалим се води палестинска, та там минавахме граничен контрол и влязохме в Израел. Обаче WAZE! реши, че трябва пак да минем през Палестина, като по-пряк път до Тел Авив и Рамат Ган. И се проверявахме втори път. От цялата история надали ви става ясно, че навън беше над 30 градуса и че в 5 следобед трябваше да караме два часа в посока запад. Нали.. срещу слънцето :-)

Живи и здрави 394 км по-късно (без да броим парка) сме си вкъщи и пишем публикации. Утре – още :-) Другата седмица – още празници. И по-другата – пак. Ще има писане, ще има чудо :-)

А според роуминга на Глобул аз в момента съм в Йордания :-)

2 коментара on “Израел – на юг”

1. helen казва:

Това на моста ти ли си? :)
    и аз искам да го пробвам това мазно море :)

2. Svetlina казва:

Да познаваш други хора с такова клинче? :-)

Аз нито исках да го пробвам, нито останах очарована. Но можеш да заповядаш, ще ходите с Лиор да си го пробвате. А, то между другото е взело да пресъхва, парников ефект нещо. Имаш още време, де :-)