Няколко манджички

Аз знам, че вече писах, че се преместихме, обаче държа да стане ама много ясно, че си ИМАМ КУХНЯ :-)

Истинска кухничка, където не трябва да се качвам на стол, за да стигна фурната, където мога да си складирам запаси, където мога да си слушам сръбска музика без Лиор да ми шътка, където мога да си правя ама наистина каквото искам :) Примерно вече почти няма магнити на хладилника, а тея, дето ги има, съм ги скрила на страната, дето нищо не се вижда. Пък Лиор и майка му нека мрънкат, че магнитите са нещо много важно и красиво :-)

Умирам си от кеф да си играя в новата кухня :) Три пъти пренаредих подправките, докато й се нарадвам :-) И съвсем навреме, щото дойде Нова година.

На четвърти вечерта започна голямото празнуване… едни 48 часа :) Половин милион души са пътували из Израел по това време – на Нова година никой не бивало да е сам, всички пътуват на гости. И на мен не ми се размина – ходихме при лелята и братовчедите и бяхме затрупани с храна. Представете си 4-5 салати, два вида риба, пиле, телешко и 4 вида десерт.

Аз си бях наумила да надготвя леля му, нали трябва да градя и аз семейство и традиции :-)

Я сега някой да си представи ето това меню:

  • латкес с картофи и лук
  • тиквички, панирани с корнфлейкс + млечен сос с чесън
  • лютивка от разни печени зеленчуци
  • агнешки бут, шпикован с чесън, и „опакован“ с лимонова галета с пресни зелени билки
  • птитим със зеленчуци (като макарони звездички, ама не :-))

Лиор каза, че ако имаше и гефилтефиш, моето меню щеше да бие. УРА!

Седмица по-късно… бам Йом Кипур! Хората си пожелават добър подпис, преяждат до към 6 часа и после спират да ядат, пият, пушат, гледат телевизия, шофират… до следващия ден, което е някъде след седем часа вечерта :) Подписът… Господ им пише годишна оценка (за предната година) и по някакъв магически начин тея пожелания евентуално може би могат да поправят простотиите, които си посял :)

Моят мъж и той пости. Тъй че… купих си кулинарно списание на иврит и го занесох при учителката. Два часа превод за един прост ордьовър!

В два часа вече си бях в кухнята и с Лиор се хванахме да готвим. Мога много да ни похваля тая година :-) Направихме менюто заедно, че и пазаруването. Миналата година много се натисках да направя всичко сама и да блесна и когато се оказа, че комшията ял къде-къде по-хубави неща… ми бях повече от разочарована. И от себе си, и от него, и от комшията. И бясна бях, ама много!

ТА ТА ТА ТААААМ:

  • салата с айсберг и скумрия и краставички и репички и сос от нар
  • пилешки пръстчета с 3 вида ядки и мед от фурми и чили и сусам и мак – от гурме списанието, но имаме забележки по рецептата :-)
  • сладко-кисел сос за пръстчетата
  • кашкавал пане – ама пак ми се разтече :)
  • телешка плешка, леееко пушена, маринована по тукашному – семена хардал, бахар и дафинов лист – всъщност много вкусна комбинация
  • картофено пюре (със запържен лук)
  • пияно ризото с гъби и шафран
  • на маминка милинките – по специално желание на Лиор, даже сам си ги меси :-)

Знам, знам, луди сме :-)  Обаче смогнахме да наготвим и да обядовечеряме преди да почне Йом Кипур, малко под 3 часа готвихме :) И то било много хубаво, бе! Така де, да има кой де се върти с тебе в кухнята :)

(малък коментар – милинките и кашкавалът не са изобщо кашерни, ма така ми беше разпоредено :))

(голям коментар – е много хубави станаха тия милинки, нищо че Лиор им вика „маленки“)

В 6 и 27 спряха телевизията и постенето почна. Лиор имаше план да стои до късно, за да може да проспи целия следващ ден. Само дето не беше сметнал, че немската телевизя ще работи. Баш на Йом Кипур гледах откриването на немския ВИП биг брадър (нашата Люси от Ноу Ейнджълс влезе вътре, и Дейвид Хасълхоф, и едно куче). Не знам дали това го приспа или невероятното предаване, което гледах преди него – пожарникар даваше инструкции как се закрепя бебешки стол в кола. Но при всички положения проспиването на Йом Кипур почна сигурно още на третия час :-)))))

Противно на всички очаквания Лиор наистина успя да проспи постите. Мисля, че имаше 3-4 будни часа от 25 часа пости :)))

A Haiku about getting out of bed: No No No No No No No No No No No No No No No No No.

Имам чувството, че Йом Кипур ще се превърне в моя любим еврейски празник! Не стига, че на първия ден ми помагат в кухнята, ами и на втория не се готви! Ако имаше и начин планината с чиниите някак магически да спадне…

Следващият празник е в петък – Сукот. Хората си строят беседка и вечерят в нея. Цяла седмица. Не съм чула да има някое специално ястие, но ще проуча и ако има, пак ще побъркам фурната :-))))


4 коментара on “Няколко манджички”

  1. виктория казва:

    герой :))),а за „маленките“-браво. честити Ви празници и година.половината неща нямам и представа как изглеждат и дали са сладки или солени,но звучи вкусно и точно стил ala kaka :))) целувам те :* и браво на мъжО

  2. Svetlina казва:

    Сигурно за латкес ме бъзикаш, знам те аз :) Латкес е полско чудо – настъргани картофи и лук (може и моркови), изцеждаш здраво, сол, черен пипер, яйце, брашно, малко течничко става, гребваш с лъжицата и пържиш. Стават като едни плоски хрускави кифтенца :)

  3. Juliapulia казва:

    Аз май помня случая със съседа. Поне помня, че разказваше нещо такова … за миналия Йом Кипур.

    Искам да кажа, че същото това хайку се чува вкъщи почти всяка сутрин, идва някъде из дълбините на моята възглавница, която се оказва трайно залепена за някакво досадно лице, което все отказва да се раздели с нея :)

    А колкото до планината с чиниите – абе има една магия, казва се миялна машина :) … ама аз от години се опитвам да омагьосам нашата кухня с нея, пък майка ми и баща ми се дърпат, защото са близки приятели с един шкаф, който ще трябва да се пренесе в жертва :)

  4. Svetlina казва:

    :))))))

    Аз сега развивам нови умения – уча се да лъжа Лиор на сън :) Ставаш ли? Ставам. Ставаш ли? Да, две секунди. Ставаш ли? Дай ми минутка. Ставаш ли? Само да си довърша тоя сън, че е много интересен. Ставаш ли? Станах. Айде ставай, де, повече никога няма да те будя. Още минутка.

    И така някъде между 15 минути и 2 часа :))))


Твоят коментар

