Терасоделие

Никога не съм била по растенията, най-много да изям някой и друг килограм. Сестра ми е тази, която полива цветята, прекопава лехите и цепи дървата. Аз… аз мога да храня котките, да говоря на кучетата и да пренареждам мебелите в клетката на папагалите. Съответно на 24 съм абсолютно неука на тема растителност :-) Ама кръг-ла ну-ла!

От блоговете за self-sustainable life владея готвенето от-до (from scratch), плетенето на шалове, и малко шев и кройка. Не мога да паля огън (абе и камината не мога да поддържам), не мога да се ориентирам в гората (или в града), не мога да отстрелвам жувотни и гадове. Ако много се наложи, евентуално мога да оскубя и транжирам пиле или да изчистя някой рибок, нали… ако сестра ми ми ги хване :-)

Но все от някъде трябва да се започне. Ако утре свърши светът или пък стане шабат и няма домати… КРАЙ.

И аз взех, че се хванах да залесявам терасата :-)))

971278_552353618163268_1410380680_n

Подходих методично… донякъде. Прерових Интернет, научих, че някои неща виреят по-добре, като са едно до друго (алелопатия), записах си какви размери саксии ми трябват за домати и чушки… и нападнах разните фейсбук групи – българи в Израел, руснаци в Рамат ган, градинари в Наария… Не много приветливи хора. Оказа се, че е селско желанието ми да си имам растения на терасата (още преди да спомена, че главно искам домати). В градинарската група направо не ме приеха, иначе жената уж имала грамадна ферма и била обучавала начинаещи градинари. Чак пък толкова ли да ми личи, че за нищо не ставам?

В крайна сметка намерих цял един сайт, където пише, че в Израел през август се събира реколтата и през септември може да се сее втори път. Лиор пък се оказа, че знае къде има разсадници и така за един следобед се сдобих с десетина сандъчета и саксии, семена, билки, лопата и ценното знание, че пръстта се мери в литри. Седи той на терасата, чете и превежда инструкции, аз сея, та се късам.

На четвъртия ден чери доматите избиха! Няма такава радост! Нали… оказа се, че не е трябвало да засявам целия пакет в една саксия, тъй че в момента обикалям по хората и питам кой иска разсад за домати.

891901_165109600352645_1653208865_o

Същата грешка и със зеления лук, с малко закъснение се сетих да питам маминка :-) Оказа се, че трябвало да е през пет сантиметра…. едни 150% разминаване какво са :-)

Обаче какви сме квачки и двамата :-) Всеки ден ходим да баем на семената, проверяваме кое растенийце е най-високо…

И успяхме да удавим босилека. Как стана тая работа, не знам. В Интернет пише, че в Израел трябва да се полива по два пъти на ден, не по най-горещите часове. Ние поливахме само сутрин… И така, риганът така и не изникна, босилекът се удави, орхидеята почти я убихме от суша.

Мислех да местя единственото цвете на парапета на терасата, ама сега не смея – знам ли дали няма да му е топло, студено, влажно, сухо, високо? По-добре да ни е грозна (и неселска) външната страна на къщата, отколкото да затрием още едно растение. Почнахме да се привързваме към тях :-)

Седмици по-късно имаме развитие в застой. Доматите се мъчат да избият трето и четвърто листенце и не са пораснали ни милиметър на височина. Според маминка трябва да ги пресаждам чак като проимат пет листа, тъй че сега страдаме и правим молебени за шума. Днес реших, че риганът със сигурност няма да живее и хвърлих семена от чушка в саксията.

Още три-четири години експерименти и съм сигурна, че ще можем да завъдим и ето тази градина (нали… аз обичам да си поставям цели, не работя за бадива):

gradina za bilki

Освен това искам и лимоново дърво или каквото и да е друго дърво. Лиор иска фикус и ягоди. Аз искам палма. И хищно растение, което да ни отърве от комарите во век и веков. Искам и висящи зелении, но по тоя въпрос още спорим.

Засега обаче имаме само една купчина надежди и леееко пожълтели джоджен и магданоз :-) (снимката е от преди да умре босилекът и да се родят доматите и лукът)

DSCN5043

Сестра ми сигурно чете и умира от смях… ма ще я видим след десетина години, когато ще й пращам колети с туршия от зелени домати, домашно сладко от портокали и сухи чушки! Пък!


6 коментара on “Терасоделие”

  1. Yana Mitseva казва:

    За сестра ти не знам, но аз почти умрях от смях! :)
    Да ти кажа под секрет, утре започвам обучение по биодинамично земеделие, та ще споделям тънкости с теб. :)

  2. Svetlina казва:

    Имам една пдф-ка на български точно за това, ако искаш, да ти дам :-)
    (на мен ми се видя много сложно и не дочетох)

  3. viki казва:

    sorry ,che sum na shlokavica ,no si preinstalnah kompa i ne sum si slojila flex type
    za ribata i racite se setih kak kato malki tati loveshe ribata s goli ruce ,a az sama gi pribirah v torbi i kofi ,a ti-moqta kaka vikashe li, vikashe :)))
    prekopavala sum gradina,skubala sum pleveli,sadila sum ,imam si moi cvetq:“cigan4e“ 3 cvqta i okolo dozina palmi i palmi4ki.vsqko hubavo neshto pochva s trudnosti i chakam s neturpenieto,koeto i vie go imate-trushiikite ti.edin savet ot viki:poviva se s prestoqla voda v botilka pone 24 chasa.(tova go znam ot edna gradinarka ot vurshetc). imash li cvqt na domata trqbva da go „poklashtash“ leko ,za da ti sa po-golemi i po-sochni.az lichno ne sum go pravila ,no bqh go kazala na mama i tq gi drusa neinite domati v gradinata(grubo zvuchi ,no go praveshe ) :)))
    p.s. ne se smqh mnogo,a mnogo mnogo.
    edin post v bloga specialno za men-blagodarq ti. :*

  4. Svetlina казва:

    Хахаха :-) Мисля, че ще пиша още един пост, като почна да си подрусвам доматите :-)

  5. viki казва:

    тогава пожелавам до друсането да стигнеш !

  6. Svetlina казва:

    Днес си имаме трети листа на доматитеееее :))))))))))


Твоят коментар

